نوشته شده توسط : ali
بیماری ماشین گرفتگی، یکی از بیماری های حرکتی است
 
 برای غذاهای پیش از مسافرت برنامه ریزی دقیق داشته باشید. پیش از مسافرت یا حین آن، به کودک تان غذای تند یا چرب ندهید و یک وعده غذایی کامل و سنگین برایش در نظر نگیرید.

«بیماری ماشین گرفتگی» یا به اصطلاح خودمانی «بد ماشین بودن»، یکی از بیماری های حرکتی است. این بیماری زمانی خودش را نشان می دهد که مغز شما اطلاعات ضدونقیضی از قسمت های حساس حرکتی مثل گوش داخلی، چشم ها و در نهایت اعصاب دریافت می کند.
 
کافی است کودک خردسالی را تصور کنید که در صندلی عقب ماشین فرو رفته و نمی تواند از پنجره به بیرون نگاه کند، یا کودکی دیگر را در نظر بگیرید که در حال خواندن کتاب در ماشین است.
 
گوش داخلی این بچه ها احساس حرکت می کند، اما چشم هایشان چنین احساسی ندارند. نتیجه اش دل درد، عرق سرد، خستگی، سرگیجه، بی اشتهایی و حالت تهوع خواهد بود.
 
البته هنوز مشخص نیست چرا بیماری ماشین‌گرفتگی روی برخی کودکان، بیشتر از دیگران تاثیر می گذارد، اما مشخص شده کودکان بین 2 تا 12 سال، بیشتر از بقیه در معرض این بیماری قرار دارند.
 
علائم این بیماری معمولا شامل سرگیجه، حالت تهوع و گاهی استفراغ است. اضطراب ممکن است این علائم را بدتر کند.   
 
 
راهکار‌هایی را برای جلوگیری از ماشین گرفتگی کودکان
 
دکتر ضیغمی، حالت تهوع و استفراغ در کودکان را در هنگام مسافرت بیماری شایعی می‌داند و درباره آن می‌گوید:« در علم پزشکی به حالت تهوع و استفراغ کودکان در مسافرت، «بیماری ناشی از حرکت» می‌گویند. این بیماری اغلب در بین کودکان 2 تا 5 سال شایع است و این حالت به دلیل عدم هماهنگی سیستم وستیبولار کودک پیش می‌آید. به زبان ساده‌تر، در حالت حرکت، زمانی که چشم اشیا و اجسام را بیند و سیستم عصبی نتواند خود را با آن هماهنگ کند احساس سرگیجه و تهوع پیش می‌آید که برای بچه‌ها آزار‌دهنده است.»
 
 
در گوش داخلی ساختمانی به نام دستگاه وستیبولار (دهلیزی) وجود دارد که به آن سیستم تعادلی هم گفته می شود. این سیستم معمولا اطلاعاتی را از محیط حرکتی و موقعیت در فضا فراهم می‌کند و به مغز می فرستد. شناخته‌ترین عملکرد این سیستم در بدن، حفظ تعادل است و به دلیل ارتباطات عصبی، نقش‌مهمی در هماهنگی حرکتی و بینایی دارد.

برای جلوگیری و درمان ماشین گرفتگی, نیم ساعت قبل از سفر به کودک دارو بدهید
 
 
«بیماری ناشی از حرکت» بیشتر به دلیل حرکت مایع پشت گوش میانی رخ می‌دهد. این اتفاق در بزرگ‌تر‌ها هم بار‌ها پیش می‌آید و اگر آنها در حال حرکت باشند و به اشیاء و مناظر ثابت نگاه کنند یا موقعیت‌شان ثابت باشند و به اشیاء متحرک نگاه کنند حالت تهوع پیدا می‌کنند.
 
 
دکتر ضیغمی کنترل این بیماری را مشکل می داند و توضیح می‌دهد:« از این بیماری تنها می‌توان جلوگیری کرد. اما برای بچه‌های کمتر از یک سال آنتی‌هیستامین «دیمن هیدرینات» و برای بچه‌های بزرگتر  بسته به وزن‌شان، دیفن هیدرامین تجویز می‌شود. چون این دارو آرام‌بخش است و به کودک حالت خواب آلودگی می‌دهد.»  
 
درمان ماشین گرفتگی کودکان
 
دکتر ضیغمی درباره درمان این بیماری می‌گوید:« برای جلوگیری و درمان ماشین گرفتگی, نیم ساعت قبل از سفر به کودک دارو بدهید، در زمان سفر با چشم‌بند چشمان او را ببندید تا نتواند به بیرون نگاه کند و حالت استفراغ به سراغش بیاید. حالت درازکش بهترین حالت برای رفع حالت تهوع است اما اگر کودکتان هیچ طوری راضی نمی‌شود که دراز بکشد، در همان حالت نشسته سرش را به سمت عقب ببرید.»
 
 
این متخصص کودکان و نوزادان در موارد حاد این بیماری توصیه می‌کند: «اگر کودک دچار استفراغ‌های شدید شود و حالت‌های این بیماری در او حاد باشند، برای درمان او از داروهای مسکن و یا سرم ORS خوراکی استفاده می‌کنند. همچنین برای کودکان بالای 4 سال دی نیترون و برای کودکان کوچکتر از این سن، متوکلوپرامید تجویز می‌شود.»
 
 
پدر و مادر‌ها باید بدانند که ضعف یا تشنج اعصاب، میگرن و بیماری‌هایی از این قبیل، بیماری ناشی از حرکت را تشدید می‌کند. بر همین اساس دکتر ضیغمی بر تغذیه این بچه‌ها تأکید می‌کند و می‌گوید:« برای اینکه بچه‌ها در سفر، ماشین، اتوبوس و یا قطار را کثیف نکنند، باید هوشیار باشید و قبل از سفر به آنها غذا‌های چرب و نفاخ و پر ادویه ندهند. به نظرم در این مواقع دوغ شور می‌تواند در رفع حالت تهوع موثر باشد. همچنین مادران باید وضعیت بچه را ثابت نگه دارند تا حرکت مداوم باعث استفراغ او نشود.»
 
 
در کودکان 2 یا 3 سال ممکن است این بیماری باعث شود آنها از سفر رفتن بترسند و به این موضوع فوبیا پیدا کنند. اما روانپزشکان و روانشناسان می‌توانند «بیماری حرکت»  این کودکان را با بازی‌ درمانی و تمریناتی که به هماهنگی سیستم وستیکولار آنها کمک کند، بهبود ببخشند و فوبیای آنها را درمان کنند.
 

 
 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 1195
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
كافئین یك محرك است كه تأثیر مشابهی روی كودكان و بزرگسالان دارد
 
معمولاً پدر و مادرها سعی می‌كنند هیچ‌گاه به كودك خود یك لیوان پر از قهوه ندهند، اما از طرف دیگر به آنها سایر نوشیدنی‌های كافئین‌دار می‌دهند! نوشیدنی‌ها و غذاهای كافئین‌دار فراوانند؛ اما باید مصرف آنها را به حداقل رساند؛ به‌خصوص در مورد كودكان.
 
در حال حاضر هیچ توصیه‌ای برای مقدار مجاز مصرف كافئین در كودكان وجود ندارد، اما گروهی از پزشكان كانادایی معتقدند كه كودكان زیر هفت سال نباید بیشتر از 45 میلی‌گرم كافئین در روز مصرف كنند. این مقدار كافئین معادل 355 میلی‌لیتر نوشابه یا 43 گرم شكلات است.
 
تأثیر كافئین روی كودكان
كافئین یك محرك است كه تأثیر مشابهی روی كودكان و بزرگسالان دارد. این ماده دارویی است كه به‌طور طبیعی در برگ‌ها و دانه‌های گیاهان زیادی تولید و به‌طور مصنوعی به برخی غذاهای خاص افزوده می‌شود. كافئین سیستم اعصاب مركزی را تحریك می‌كند؛ به همین دلیل نوعی دارو به شمار می‌آید. مقدار كم آن باعث افزایش انرژی و بالا رفتن میزان هوشیاری بدن می‌شود.
 
عوارض مصرف بیش از حد كافئین
عصبانیت و ناآرامی  آشفتگی معده سردرد  عدم تمركز كافی مشكلات مربوط به خواب   افزایش تپش قلب افزایش فشار خون  كودكانی كه هر روز بیش از 355 میلی‌لیتر نوشابه مصرف می‌كنند، 60 درصد بیشتر از سایر كودكان در معرض چاقی هستند. معمولاً نوشیدنی‌های حاوی كافئین ارزش غذایی ندارند و مصرف آنها هیچ نوع ویتامین و املاحی به بدن كودكان نمی‌رساند و به این ترتیب آنها با كمبود مواد مغذی روبه‌رو می‌گردند.
 
كودكانی كه نوشابه زیادی می‌خورند، معمولاً دچار كمبود كلسیم می‌شوند و كمبود كلسیم نیز به استخوان‌ها و دندان‌ها آسیب می‌رساند. مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین كافئین‌دار، باعث كرم خوردگی و فرسایش مینای دندان‌ها می‌شود؛ زیرا حاوی شكر بسیار زیادی هستند. 355 میلی‌لیتر نوشیدنی غیر رژیمی كربنات‌دار، حاوی 10 قاشق چایخوری شكر (حدود 49 میلی‌لیتر) و 150 كالری است.
 
كافئین‌ ادرار آور است و باعث از دست رفتن آب بدن و در نهایت كم‌آبی می‌شود. بنابراین بهتر است از مصرف زیاد كافئین، به خصوص در هوای گرم، خودداری كنید. ترك یكباره نوشیدنی‌ها و مواد غذایی كافئین‌دار با علائمی همچون درد عضلانی، سردرد، افسردگی و حساسیت و زود رنجی همراه است؛ به‌خصوص در افرادی كه مصرف بسیار زیادی داشتند.
 
 كافئین، بیماری‌های قلبی و اختلالات عصبی را تشدید می‌كند. یكی از شایعات رایج در مورد مصرف كافئین این است كه مصرف آن باعث كاهش رشد می‌شود؛ در حالی‌كه تا به حال چنین چیزی ثابت نشده است. كودكان بیشترین میزان كافئین را از طریق نوشابه دریافت می‌كنند.
 
اما كافئین در قهوه، چای، شكلات، بستنی، ماست یخ زده و انواع مسكن‌ها نیز وجود دارد. برخی والدین به كودكان خود چای سرد می‌دهند؛ با این تصور كه كافئین كمتری دارد؛ در حالی‌كه چای سرد حاوی قند و كافئین بیشتری است (درست به اندازه نوشابه). هر 355 میلی‌لیتر نوشیدنی شیرین و اسیدی 71/2 میلی‌گرم كافئین دارد.

 كافئین، بیماری‌های قلبی و اختلالات عصبی را تشدید می‌كند

حساسیت به كافئین
 حساسیت به كافئین به معنای تأثیر مصرف حد معینی از كافئین روی فرد می‌باشد كه این تأثیر در افراد متفاوت است. حساسیت در اثر مصرف روزانه ایجاد می‌شود. افرادی كه مرتباً كافئین مصرف می‌كنند، كم‌كم مقدار مصرف خود را افزایش می‌دهند تا به تأثیر دلخواه برسند.
 
تأثیر مصرف كافئین بستگی به وزن خود دارد؛ بنابراین كودكان تأثیر بیشتری از آن می‌گیرند. كافئین در عرض چند ساعت از طریق ادرار از بدن دفع می‌شود. این ماده در بدن ذخیره نمی‌شود و كودكان تا شش ساعت پس از مصرف، اثرات آن را احساس می‌كنند.
 
كاهش مصرف كافئین
بهترین راه برای كاهش مصرف كافئین و البته قند اضافی این است كه نوشابه را از فهرست غذایی حذف كرده و به جای آن آب، شیر و آب‌میوه‌های صددرصد طبیعی به كودكان خود بدهید. به همین منظور بهتر است كودك‌تان یا خود شما همیشه یك بطری آب به همراه داشته باشید تا در صورت تشنگی، به سراغ نوشابه نروید و فقط گاهی اوقات چای و نوشابه مصرف كنید.
 
همچنین به محتویات مواد غذایی نیز توجه كنید. برخی از آنها حاوی كافئین هستند و ممكن است شما متوجه آن نشوید. مصرف كافئین را باید آهسته‌آهسته كاهش داد. اگر این‌كار را به یكباره انجام دهید، كودك‌تان دچار سردرد و افسردگی خفیف می‌شود. سعی كنید نوشیدنی‌های بدون كافئین را جایگزین نوشابه‌های كافئین‌دار كنید؛ مثل آب، آبمیوه و چای بدون كافئین.
 
گاهی اوقات كاهش مصرف كافئین منجر به خستگی می‌شود. جای نگرانی نیست و این خستگی با استراحت بیشتر و افزایش سطح انرژی بدن برطرف می‌گردد. گاهی اجازه دهید كودك‌تان مواد كافئین‌دار نیز بخورد؛ مثلاً هیچ اشكالی ندارد اگر كیك تولدش طعم قهوه داشته باشد و یا در یك روز سرد، كاكائوی گرم بخورد. میانه روی و اعتدال در هر كاری كلید تندرستی و سلامت شما و كودكتان است. مصرف كافئین را می‌توان به راحتی كنترل كرد.
 



 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 1176
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
صمیمیت با کودک نباید به اندازه ای باشد که اقتدار پدرانه یا مادرانه زیر سوال برود



با چه روش هایی باید با فرزندسالاری مقابله کنیم و روش هایی که برای برخورد با این طرز رفتار در اطفال در پیش بگیریم کدامند؟ توصیه روان شناسان در این زمینه چیست؟ روش های اصولی برای برطرف کردن این نوع رفتارها کدامند؟
 
خانواده هایی که بیش از حد انتظارات فرزند خود را برآورده می کنند، به او اعتماد به نفس کاذب می دهند.
 
در گذشته سیستم خانواده ها براساس پدرسالاری بوده و نه فرزندسالاری، اما در جامعه فعلی شرایط تغییر کرده است. براساس تحقیقی که در دانشگاه شهید بهشتی انجام شده در 70 درصد خانواده ها فرزندسالاری حاکم است.
 
تعریف فرزندسالاری
وقتی امور کلی خانواده و نیازهای آن و به صورت کلی محور خانواده روی فرزندان باشد، به این خانواده فرزندسالار می گوییم، اما تاثیر پدر یا مادر یکی از دلایلی است که باعث به وجود آمدن فرزندسالاری در خانواده می شود. دلیل این است که برخی نیازهای مادر یا پدری که در سیستم مادر سالارانه یا پدرسالارانه بزرگ می شوند، سرکوب شده و برای اینکه فرزندان آنها تجربه مشابه شان را نداشته باشند فرزندسالاری در سیستم خانواده به وجود می آید.
 
در چنین خانواده ای والدین نیازهای خود را سرکوب می کنند و اینجاست که خانواده به سوی مدرن شدن پیش می رود اما دلیل مهم دیگری که پشت فرزندسالاری وجود دارد، نگرانی والدین از آینده کودک است. درواقع، خانواده ها برای کم کردن نگرانی ها تمام تلاش خود را برای برآورده کردن اهداف فرزندشان انجام می دهند و در این راه حتی از خود و نیازهایشان نیز می گذرند.
 
صمیمیت زیاد ممنوع!
درست است که خانواده باید با فرزندشان صمیمی باشند اما این صمیمیت نباید به اندازه ای باشد که اقتدار پدرانه یا مادرانه زیر سوال برود و کودک احترام والدین را نگه ندارد. درواقع، صمیمیت زیاد باعث از بین رفتن مرز بین آنها می شود و در این بین کودکان از والدین خود انتظارات زیادی دارند. در خانواده هایی که والدین با اقدام به مثلث سازی از کودک به عنوان ابزاری در بحث ها و اختلافات شان استفاده می کنند تا حمایت او را به سمت خود جلب کنند نیز فضای فرزندسالاری شکل می گیرد.
 
در این محیط ها کودک به خوبی رشد نمی کند و به تدریج به یکی از والدین گرایش پیدا می کند، اما در نتیجه این مثلث سازی کودک انتظارات زیادی از والدین خود خواهد داشت که از عوامل تاثیرگذار در فرزندسالاری است. می توان گفت اگر نوع ارتباطی که والدین با یکدیگر دارند و به دنبال آن انتظاراتی که از یکدیگر دارند درست و منطقی باشد، فرزندسالاری کمتر اتفاق می افتد.
 
والدین باید به صورت منطقی و بجا نیازهای کودک را برآورده کنند. در غیر این صورت باعث بالارفتن سطح انتظارات فرزندشان خواهند شد.
 

فرزندسالاری باعث خودشیفتگی و اعتماد به نفس کاذب در کودکان می شود
 
رقابت طلبی کودکان بیشتر شده است
اگر خاطرتان باشد در زمان های گذشته میزان همبستگی و نزدیکی بین کودکان بیشتر بود. برای مثال بچه ها از یک پاک کن یا مداد مشترک استفاده می کردند و اگر فرضا کسی مداد نداشت بچه های دیگر به او قرض می دادند.
 
درواقع، فضای هماهنگ و همسطح بین کودکان باعث می شد آنها نزدیکی بیشتری با یکدیگر احساس کنند، اما امروزه در رقابت طلبی بین افراد و حتی بین کودکان بیشتر مشاهده شده و کودکان برای اینکه بتوانند با دوستان و همسالان خود رقابت کننده داشته های خود را به آنها عرضه می کنند زیرا در چنین سیستمی اگر داشته های یکی از بچه ها کمتر از دیگری باشد باعث تمسخر و تحقیر بچه های دیگر می شود و کودک برای این که بتواند در چنین محیطی دوام بیاورد خانواده اش را برای برطرف کردن نیازهایش تحت فشار قرار می دهد.
 
اما خانواده ها در مقابل بروز چنین شرایطی برخلاف میل باطنی خود نیازهای کودک را برطرف می کنند زیرا دوست ندارند فرزندشان فشار و تحقیر همسالان را تجربه کند که دلیل این اتفاق همان طور که قبلا هم به آن اشاره کرده ایم سرکوب شدن نیازهایی است که والدین در دوران کودکی خود داشته اند و نمی خواهند چنین اتفاق مشابهی برای فرزندشان تکرار شود.
 
آسیب های فرزندسالاری
اولین آسیبی که فرزندسالاری ایجاد می کند در درجه اول متوجه والدین است. هر چقدر سطح انتظارات کودک از والدین بیشتر باشد باعث فشار بیشتری روی والدین می شود و این فشارها نه تنها از لحاظ روانی بلکه از نظر جسمی نیز آثار نامطلوبی را بر جای می گذارد و این شرایط به تدریج باعث ایجاد فاصله بین کودک و والدین می شود.
 
اما آسیب بسیار جدی ای که فرزندسالاری به دنبال دارد شکل گیری اعتماد به نفس کاذب در کودک است. از آنجا که والدین تمام خواسته ها و نیازهای کودک را برآورده می کنند او به یک حس رضایت خواهد رسید، اما اگر او در محیطی قرار بگیرد که خواسته و نیازش در آنجا برآورده نشود 2 حالت سراغ او می آید؛ مورد اول خشم و مورد دوم ناتوانی و احساس ضعف نسبت به توانایی های خود.  

 والدین باید به صورت منطقی و بجا نیازهای کودک را برآورده کنند

خودشیفتگی در کودکان
فرزندسالاری همان طور که باعث خودشیفتگی و اعتماد به نفس کاذب در کودکان می شود، از طرفی باعث ایجاد حس ناتوانی نیز می شود، اما این نکته را هم باید اضافه کرد که خودشیفتگی نیز نشانه نبود اعتماد به نفس است. درواقع، از لحاظ روان شناسی واکنش وارونه خودش را نشان می دهد یعنی کسانی که شخصیت خودشیفته و اعتماد به نفس کاذب دارند به نوعی از نبود اعتماد به نفس رنج می برند. رفتار کودکان در این موقعیت متناقض است یعنی در ظاهر شخصیتی خودشیفته دارند اما از درون بدون اعتماد به نفس هستند.
 
راهکار چیست؟
اولین نکته ای که والدین باید به آن توجه کنند ایجاد رابطه صمیمی اما در عین حال مقتدر با فرزندان است. اگر والدین بتوانند جذابیت و اقتدار خود را حفظ کنند و رابطه ای صمیمی با فرزندان داشته باشند می توانند نقش زیادی در بالا رفتن اعتماد به نفس کودکان در رویارویی با شرایط و موقعیت های مختلف پیرامونش داشته باشند. والدین باید با فرزندان صداقت داشته باشند یعنی اگر در شرایطی نتوانند خواسته فرزندشان را برآورده کنند بهتر است روراست باشند و خود را دچار تنش و فشار نکنند.
 
نکته مهم دیگری که والدین باید به آن توجه کنند بررسی وضعیت اعتماد به نفس کودک است. تعامل والدین با فرزندان و شرایط بیرونی که کودک در آن قرار دارد تاثیر زیادی در اعتماد به نفس کودک دارد. کودکانی که دارای اعتماد به نفس بالا هستند کمتر والدین خود را برای ارضای خواسته هایشان در فشار قرار می دهند و انطباق و سازگاری بیشتری با محیط دارند و مهم تر از همه به رقابت با دیگران نمی پردازند.
 
خانواده ای ایده آل است که نه فضای فرزندسالاری در آن باشد و نه پدرسالاری یا مادرسالاری بلکه در یک خانواده سالم تمام اعضای خانواده با یکدیگر تعامل دارند و اگر انتقاد و اعتراضی از یکدیگر داشته باشند آن را ابراز می کنند. رد سایه صمیمیت و اقتدار والدین با بچه هاست که اعتماد به نفس در آنها تقویت می شود و خانواده میل به سوی فرزندسالاری، پدرسالاری یا مادرسالاری نخواهد داشت.



 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 1249
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
پوسیدگی دندان یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که در بین اقشار جامعه با هر نژاد، جنس، سن و رده اجتماعی مشاهده می‌شود. کمتر فردی را در جامعه می‌توان یافت که دندان پوسیده یا ترمیم شده نداشته باشد.
 
مشکلات پوسیدگی دندان‌ها در بزرگسالان به صورت تدریجی از زمان کودکی شکل می‌گیرد، اما به گفته مسوولان میزان مراجعه به دندان پزشک در دوران کودکی بسیار پایین است. بر اساس آمار‌ها حدود 25 درصد از کودکان تا قبل از ورود به مدرسه هیچ گاه از سوی دندان پزشک ویزیت نشده اند، این در حالیست که 80 درصد پوسیدگی دندان‌های کودکان پیش دبستانی و اوایل ابتدایی به دلیل وجود شیارهای عمیق در سطح جونده دندانها  اتفاق می‌افتد.
 
همچنین آمارها حکایت از این دارد که میزان پوسیدگی دندان کودکان ایرانی سه برابر استاندارد‌های جهانی است بطوریکه کودکان و نوجوانان 10 تا 12ساله ایرانی به‌طور میانگین 3دندان پوسیده یا کشیده شده دارند.
 
فلورایدتراپی یکی از روش‌های مناسب جهت پیشگیری و کاهش پوسیدگی در دندان کودکان است. طی سال‌های اخیر وزارت بهداشت طرح انجام فلورایدتراپی کودکان را در مدارس و کودکستان‌های کشور اجرا کرده است.
 
 اما فلوراید چیست، کاربردهای آن کدام است، چگونه استفاده می‌شود و اثر ضد پوسیدگی آن روی دندان چه سازوکاری دارد؟
 
 فلوراید یک ماده‌ معدنی طبیعی است که در پوسته زمین وجود دارد و در طبیعت به وفور یافت می‌شود و به دو صورت استفاده می شود :
 
1-  به صورت سیستمیک
·  مثل فلوراید موجود در آب آشامیدنی
·  فلوراید موجود در غذاها وسبزیجات
·   فلوراید به صورت قرص که فقط با تجویز دندانپزشک امکان استفاده از ان هست .
 
2- به صورت موضعی
·   وارنیش فلوراید
·   ژل فلوراید
·  فلوراید موجود در دهانشویه ها
·  فلوراید موجود در خمیر دندانها
 
کاربرد موضعی ماده درمانی فلوراید (تماس مستقیم آن با دندان ها) ساختمان دندان را نسبت به روند پوسیدگی مقاوم کرده و در پیشگیری از ایجاد پوسیدگی های جدید موثر است. از طرفی می تواند حتی باعث توقف یا کند کردن روند پوسیدگی های اولیه ایجاد شده روی دندان ها هم بشود. در بعضی موارد ، دندانپزشک ترجیح می دهد فلوراید موضعی با غلظت بالا را به دندانهای کودک برساند .این کار حدود 10 دقیقه طول می کشد. و نیاز به بیحسی موضعی ( تزریق آمپول ) ندارد.  
 
  فلوراید تراپی چیست,فواید فلوراید تراپی
 
فلوراید، ساختمان دندان را نسبت به روند پوسیدگی مقاوم  میکند
 
 
 
 مراحل انجام کار به قرار زیر است
 
1- ابتدا سطح کلیه دندانها با مسواک تمیز می شود .
 
 
2-  سپس دندانها با گاز استریل خشک شده
 
 
3- سطح  تمام دندانها به وارنیش  فلوراید آغشته می شود ( گاهی اوقات یکطرف هر دو فک در یک مرحله و نیم دیگر در مرحله بعد به ژل آغشته می شود)
 
 
4- وارنیش  فلوراید حدود 4 دقیقه در مجاورت دندان قرار می گیرد.
 
5-  در تمام مراحل پشت کودک حالت عمودی داشته سر کمی به سمت جلو خم می شود تا از بلع فلوراید ممانعت به عمل آید .
 
6-  پس از گذشت 4 دقیقه اضافات ژل با گاز استریل یا پنبه برداشته می شود. در این مرحله کودک آب دهان خود را بطور کامل خارج می کند.
 
7-  کودک نباید بعد از فلورایدتراپی دهانش را بشوید و تا نیم ساعت باید از خوردن و آشامیدن اجتناب کند. و  طی این مدت در صورت جمع شدن بزاق در دهان ، آنرا خارج کند.
 
8- فلوراید تراپی در کودکان زیر 3 سال یا کودکانی که مهارت خارج کردن بزاق (تف کردن ) ندارند ، انجام نمی شود.
 
9- انجام فلورایدتراپی با صلاحدید دندانپزشک و انجام آن بصورت دوره ای (هر 6 ماه یکبار ) بین 30 تا60 درصد باعث کاهش  پوسیدگی می شود.
 
10- فلورایدتراپی هم برای دندانهای شیری و هم برای دندانهای دایمی قابل انجام است و از سن 4 تا 12 سالگی توصیه می شود .
 
فلورایدتراپی یکی از راههای بسیار مؤثر در جلوگیری از پوسیدگی های دندانی می باشد که برای کودکان شما مفید است و لازم است هر شش ماه یکبار دندانهای کودکان خود را توسط دندانپزشک فلورایدتراپی نمایید و همچنین استفاده از فلوراید برای خود شما نیز با تجویز دندانپزشک مفید می باشد .در آزمایشات بعمل آمده روی چند نمونه از خمیردندانها به این نتیجه رسیدند که برخی از آنها میزان کافی فلوراید را دارا نیستندویا به دلیل داشتن جلد فلزی فلوراید موجود در خمیر دندانها جذب دیواره فلزی جلد خمیر دندان می شود .
 
لذا بهتر است ضمن استفاده از خمیر دندان هر شش ماه یکبار نیز به کمک دندانپزشک  یا بهداشت‏کار خود فلوراید کافی به دندان برسانید.
 
محلولهای دهانشویه فلوراید نیز با نامهای متفاوتی در بازار موجود هستند که شما پس از مشورت با دندانپزشک  یا بهداشتکار خود میتوانید اقدام به خرید و مصرف نمائید ، فقط این نکته را به خاطر بسپارید که در کودکان زیر شش سال فقط دندانپزشک اجازه و صلاحیت تجویز فرآورده های دارای فلوراید و یا فلورایدتراپی را دارد و هرگز خودسرانه به کودکان زیر شش سال فلوراید نرسانید.
 
به یاد داشته باشید که استفاده از فلوراید حتماً باید با تجویزدندانپزشک انجام بگیرد و فقط استفاده از خمیردندانهای حاوی فلوراید بدون اجازه دندانپزشک مانعی ندارد.  
 



 
 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 1219
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
مهم‌ترین نشانه این عارضه در نوزادان، اختلال در وزن‌گیری کودکان است


نگرانی بسیاری از مادران، شیر خوردن و جان گرفتن نوزادشان است. اما در این میان نوزادانی هم هستند که درست و حسابی شیر نمی‌خورند و آن را در دهان خود نگه می‌دارند. از دکتر  معتمد، متخصص کودکان و نوزادان، خواستیم تا علت و عوارض این مشکل را برایمان توضیح دهد.
 
 
دکتر معتمد، درباره مشکل نگه‌داشتن شیر در دهان نوزاد می گوید: «بستگی به سن کودک، نگه داشتن شیر در دهان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اما پدران و مادران باید بدانند که نوزاد برای شیر خوردن و یا خوردن دارو از حالت مکش استفاده می‌کند و زبان خود را زیر سینه مادر، پستانک و یا قاشق قرار می‌دهد.»
 
در این حالت به دلیل ساختار زبان نوزادان، حرکات زبان رو به بیرون است به همین دلیل شاید پدر و مادر تصور کنند کودک مشکلی دارد که شیر نمی‌خورد.
 
دکتر معتمد نشانه‌های نگه‌داشتن شیر در دهان را قوس زدن نوزاد ( مانند حالت کمر زدن در دراز و نشست) و غر زدن، غل زدن شیر در دهان نوزاد و حرکت سر به یک طرف همراه با گریه معرفی می‌کند و توضیح می‌دهد:« ممکن است این نوزادان مشکل قورت دادن داشته باشند. همچنین برفک و التهاب دهان، ریفلاکس معده به مری، زخم بودن حلق، مشکلات تکاملی و مغزی، عدم هماهنگی عصبی و عضلانی حلق و حنجره، حالاتی که باعث پریدن شیر به اندام‌های تنفسی می شود و یا ترس غریزی از خفه شدن از دیگر دلایلی هستند که باعث می‌شوند نوزاد شیر را در دهان خود نگه دارد».
 
پدر و مادر‌ها باید بدانند مهم‌ترین نشانه این عارضه در نوزادان، اختلال در وزن‌گیری، زخم مری و خونریزی گوارشی است. در صورت اقدام نکردن و یا عدم پیشگیری از این مشکل، ممکن است دندان‌های شیرخوار پوسیده شوند.
 
البته اگر والدین زود متوجه شوند که نوزادشان شیر را در دهانش نگه می‌دارد، با روش‌های ساده‌ای می‌توانند این مشکل را حل کنند. دکتر معتمد درباره این روش‌ها توضیح می‌دهد:« برای جلوگیری یا درمان ریفلاکس معده که دلیل اصلی این مشکل است، مادران باید بعد از شیر دادن به نوزاد او را تا مدتی به حالت ایستاده نگه دارند. غذا‌ها کم‌حجم و نیمه جامد باشند(رقیق نباشند) و در دفعات زیاد به کودک داده شوند. اطرافیان نوزاد نیز نباید سیگار و قلیان بکشند.»
 
دکتر معتمد درمان این مشکل را بسته به نوع تشخیص آن می‌داند و می‌گوید:« اگر نگه‌داشتن شیر در دهان به دلیل مشکل عصبی و عضلانی باشد، والدین می‌توانند به فوق تخصص مغز و اعصاب مراجعه کنند. سپس از طریق روش‌های گفتار درمانی و تحریک عضلات حلق و حنجره بتوانند این عارضه را در نوزادشان درمان کنند. اگر این مشکل باعث پوسیدگی شدید دندان‌ها شود والدین باید برای درمان به دندانپزشک مراجعه کنند و در صورتی که نوزاد دارای ریفلاکس معده باشد معمولا قطره نیستاتین تجویز می‌شود. اما مهم‌ترین عامل در درمان آن این است که در صورت ادامه داشتن آن، پدر و مادر‌ها خود درمانی را کنار بگذارند و برای درمان فرزندشان به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنند.»



 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 1211
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
کودکان لجبازی می‌کنند، چون می‌خواهند دیده شوند

لجبازی در کودکان معمولاً از سن یک سالگی آغاز می‌شود و می‌تواند با رفتارهای نادرست اطرافیان در کودک نهادینه شود. اما چرا بچه‌ها لجبازی می‌کنند؟
 
به هزار و یک راه متوسل شده‌اید اما فرزندتان به هیچ صراطی مستقیم نیست. حرف خودش را می‌زند، کار خودش را می‌کند و به شیوه خودش، خرابکاری‌هایش را ادامه می‌دهد. در این شرایط هیچ بعید نیست که دست به دامن تهدید و خط و نشان کشیدن شوید: «اگر به کارهایت ادامه دهی به پدرت می‌گویم تنبیهت کند»، «اگر زودتر دست و صورتت را نشویی از ناهار خبری نیست»، «اگر از خواهرت عذرخواهی نکنی آن وقت تو را به میهمانی نمی‌برم»... همه این اگر و آن وقت‌ها در ذهن بچه‌ها یک معنای مشخص دارند: جنگ شروع شده! این اعلام جنگ شما که به تهدید آغاز می‌شود بچه‌ها را به لجبازی وادار می‌کند.
 
لجبازی در کودکان معمولاً از سن یک سالگی آغاز می‌شود و می‌تواند با رفتارهای نادرست اطرافیان در کودک نهادینه شود. اما چرا بچه‌ها لجبازی می‌کنند؟ چون می‌خواهند نظر خودشان را ابراز کرده، جایگاه خود را به بزرگترها نشان دهند و در یک کلام خودشان را نشان دهند. این وضعیت شاید برای بچه‌های یکی دو ساله معنا نداشته باشد اما برای کودکان بزرگتر، صدق می‌کند.
 
کودکان لجبازی می‌کنند، چون می‌خواهند دیده شوند. وقتی آنها را نمی‌بینید، زورگویی می‌کنید، به پرخاشگری متوسل می‌شوید یا بدون پرسیدن نظر آنها، کار خودتان را می‌کنید، در واقع دارید فرزندتان را به سمت لجبازی بیشتر سوق می‌دهید. کودک نیازمند استقلال داشتن است و گاه برای به دست آوردن این استقلال، لجبازی می‌کند. از سوی دیگر، کودکان گاهی به دلیل خشم‌های ابراز نشده، با نافرمانی یا پافشاری روی یک رفتار، سعی در عصبانی کردن شما دارند. این رفتار هم برچسب لجبازی می‌خورد اما عاملی متفاوت باعث شکل‌گیری آن شده است.  
 
لجبازی در کودکان معمولاً از سن یک سالگی آغاز می‌شود
 
برای آنکه احتمال بروز رفتار پرخاشگرانه در کودکتان کاهش یابد:
سرخود عمل نکنید؛ نظر کودک را بپرسید و به او استقلال عمل بدهید.
 
از سیستم تشویق استفاده کنید. در ازای رفتار مناسب، به او پاداش دهید و در ازای رفتار اشتباه، پاداش را حذف کنید.
 
اگر کودک برای رسیدن به مطلوب خود چه درست و چه نادرست شروع به گریه یا داد کشیدن کند به او بی‌توجه باشید تا یاد بگیرد روش رسیدن به خواسته‌هایش لجبازی و داد و قال نیست.
 
کودک را وادار به عجله و شتاب زدگی نکنید. وقتی به فرزندتان فشار بیاورید، او نمی‌تواند شرایط را تحمل کند و در نهایت با یکدندگی سعی می‌کند با شما به مقابله برخیزد. حواس کودک را پرت کنید. وقتی کودک لجبازی می‌کند، با تغییر دادن مسیر توجه او، جلوی ادامه وضعیت ناخوشایند را بگیرید. خودتان الگوی خوبی باشید. لجبازی نکنید تا فرزندتان لجبازی کردن را نیاموزد. در زندگی همیشه منطقی و با تدبیر عمل کنید؛ به این ترتیب فرزندتان یاد می‌گیرد که در مواجهه با خشم یا شرایط غیردلخواهش چطور باید رفتار کند.

مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 1207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
گرسنگی، درد، ترس و نیاز به خواب همه‌و‌همه در نوزادان به‌وسیله گریه بیان می‌شوند



 نوزادان گریه می‌کنند. این تقریبا تنها راهی است که می‌توانند  از آن استفاده کرده و با مادر یا اطرافیان‌شان ارتباط برقرار کنند. ‌گرسنگی، درد، ترس و نیاز به خواب همه‌و‌همه در نوزادان به‌وسیله گریه بیان می‌شوند. وقتی فقط یک ابزار، یعنی گریه برای بیان ‌نیازها و غرایز مختلف وجود دارد، فهمیدن اینکه نوزاد با گریه کردن تلاش دارد چه چیزی بگوید، برای والدین سخت است.
 
از یک طرف دغدغه والدین دانستن علت گریه است و از طرف دیگر مشکل این است که شنیدن صدای گریه نوزاد برای مادران سخت است تا آنجا که حتی در برخی مواقع گریه نوزاد می‌تواند مادر را هم همراه فرزندش به گریه بیندازد! درک علت ناراحتی نوزاد و یافتن راهی برای آرام کردن او یک خواست غریزی است. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که تنها شما نیستید که با مشکل گریه فرزندتان رو‌به‌رو هستید.
 
مطالعات نشان می‌دهد اکثر نوزادان به‌طور متوسط یک تا 4ساعت در شبانه‌روز گریه می‌کنند، اما این گریه‌های بعضا طولانی معمولا بی‌دلیل نیستند. برای آرام کردن فرزندتان لازم است علت اصلی گریه را پیدا کنید. در ادامه 12 روش مناسب برای آرام کردن نوزادان لجوج و گریان را برای‌تان معرفی کرده‌ایم. اگر مطمئن‌اید که خطر بیماری کودک‌تان را تهدید نمی‌کندو گریه و بی‌تابی‌ به مشکلات جسمی مربوط نیست از این روش‌ها استفاده کنید. اگر از گریه فرزندتان ناراحت هستید و سعی دارید او را آرام کنید این مطلب را از دست ندهید.
 
1. برایش ترانه بخوانید
فرقی نمی‌کند لالایی بخوانید یا آهنگ‌های مورد‌علاقه خود را با صدایی ملایم زمزمه کنید. صدای مادر گاهی اوقات تنها چیزی است که می‌تواند گریه نوزاد را متوقف کند. اگر گریه کودک پریشان‌تان می‌کند، می‌توانید از آواز خواندن برای تسکین اعصاب خود نیز کمک بگیرید.
 
در صورتی که مهارت زیادی در خواندن ندارید، یک داستان یا شعر را با صدای آرام و نرم بخوانید. حتی می‌توانید لیست خریدتان را با صدایی ملایم در گوش نوزاد زمزمه کنید. هدف از این کار صرفا آواز خواندن نیست؛ هدف این است که نوزاد صدای ملایم مادر خود را بشنود و آرام بگیرد. اما با این حال بهتر است متنی را بخوانید که محتوایی مثبت و شادی‌بخش دارد. ترانه‌های آرام و کودکانه بهترین انتخاب برای این کار هستند.
 
2. با هم پیاده‌روی کنید
اصولا بغل کردن و راه بردن کودک، حس آرامش را برای فرزندتان به‌همراه دارد. اما اگر راه رفتن در محیط خانه کمکی نمی‌کند، به دست‌های خود استراحت دهید و نوزاد خود را با کالسکه به گردش ببرید. راه رفتن به‌صورت آرام به نوزاد و مادر کمک می‌کند تا آرامش بیشتری به دست بیاورند. حتما در تبلیغات دیده‌اید که مادران یا پدران جوان در ساعات اولیه شب در حال رانندگی هستند؛ به این امید که گردش با ماشین به نوزادشان کمک کند تا راحت‌تر به خواب برود. بسیاری از کودکان زمانی که در اتومبیل هستند و گردش می‌کنند، آرام شده و به خواب می‌روند. شاید زمان آن رسیده که این روش را هم امتحان کنید، حتما موثر خواهد بود.
 
 
هنگام گریه نوزاد یک داستان یا شعر را با صدای آرام و نرم برای نوزادتان بخوانید
 
 
3. صندلی گهواره‌ای بخرید
حرکات ریتمیک یک صندلی گهواره‌ای به نوزاد کمک می‌کند تا آرام‌تر شود. در روانشناسی گفته می‌شود این حرکات ریتمیک تداعی‌کننده حرکات نوزاد در شکم مادر بوده و آرامش‌بخش است.
 
 ‌به‌علاوه، وقتی از پیاده‌روی، خرید یا کار برمی‌گردید، گذاشتن نوزاد در صندلی گهواره‌ای تا مدتی به شما فرصت استراحت می‌دهد. به این ترتیب می‌توانید علاوه بر اندکی استراحت، فرزندتان را هم آرام کنید.
 
4. بغل کردن
چه کسی است که در آغوش کشیده شدن را دوست نداشته باشد، آن‌هم وقتی که احساس ناراحتی می‌کند. ممکن است فکر کنید کمی ساده‌انگارانه است، اما بغل کردن نوزاد دقیقا همان چیزی است که او به آن نیاز دارد و برایش گریه می‌کند. حتما دیده‌اید که برخی نوزادان بلافاصله پس از در آغوش کشیده شدن آرام می‌شوند، پس بغل کردن فرزندتان را به‌یاد داشته باشید. در این شرایط بهتر است فرزندتان را به گونه‌ای در آغوش بگیرید که صورتش مقابل صورت شما باشد این کار احساس امنیت او را بیشتر می‌کند.
 
5. از پستانک کمک بگیرید
نوزادان مکیدن را دوست دارند و این یک واکنش طبیعی است که باعث آرام شدن نوزاد می‌شود. اگر مطمئن هستید که کودک‌تان گرسنه نیست، می‌توانید با پستانک او را آرام کنید. مطالعات نشان می‌دهد که خوردن پستانک در روزهای نخست تولد بر فرم دندان‌های نوزاد و نحوه حرف زدن او در آینده اثر نمی‌گذارد، بنابراین می‌توانید با خیال راحت از این روش برای آرام کردن نوزاد گریان خود استفاده کنید.
 
6. به او شیر بدهید
شیر دادن به نوزاد بهترین کار ممکن است تا آنجا که وقتی نوزاد از پستان مادر شیر می‌خورد، خود را در بهترین و ایمن‌ترین جای ممکن احساس می‌کند. فرزند خود را در آغوش بگیرید و به او شیر بدهید.احساس امنیت دادن به کودک می‌تواند آرامش او را تضمین کند و این امنیت در آغوش مادر و با شیر دادن حاصل می‌شود. می‌توانید این کار را با آواز خواندن ترکیب کنید تا تاثیر بیشتر آن را احساس‌کنید.
 
7. شاید باید استرس را  از خود دور کنید
گاهی اوقات باید نوزادتان را به شخص دیگری بسپارید تا آرامش پیدا کند. استرس، نگرانی و استیصال شما برای آرام کردن فرزندتان گاهی اوقات اوضاع را بدتر می‌کند. بهتر است او را برای چند دقیقه به یکی از نزدیکان‌تان یا پدرش بسپارید، کمی قدم بزنید و هنگامی که آرام شدید دوباره به نوزادتان رسیدگی کنید. آرامش شما بهترین تاثیر را در آرامش فرزندتان دارد.  

 
هنگام گریه نوزاد، او را بغل کنید به گونه ای که که صورتش مقابل صورت شما باشد
 
 
8. از روش‌های قدیمی کمک بگیرید
زمان‌های قدیم نوزادان را قنداق می‌کردند و احتمالا همه ما این روش نگهداری از فرزندان را دیده یا شنیده‌ایم. طرفداران این روش بر این باورند که قنداق کردن  با محکم نگه داشتن اعضای بدن نوزاد او را آرام می‌کند.اگر تصمیم دارید نوزاد خود را قنداق کنید، بهتر است سرش را بیرون قنداق قرار دهید و فقط از پارچه‌های نازک و نخی برای این کار استفاده کنید. قنداق کردن تکنیک خاص خود را می‌طلبد که باید آن را بیاموزید. حواس‌تان باشد نوزاد را محکم و سفت نبندید که خود دلیل دیگری برای گریه است.
 
9. نور اتاق را کم کنید
برخی نوزادان مثل بسیاری از ما بزرگسالان برای آرام شدن به یک محیط آرامش‌بخش نیاز دارند. برای ایجاد یک محیط آرام می‌توانید چراغ‌های اتاق را خاموش یا کم‌سو کنید تا تاثیر این کار را روی فرزندتان مشاهده کنید. نور کم تاثیر زیادی بر آرامش اعصاب دارد.
 
10. اتاق خوابش را عوض کنید
تغییر اتاق خواب نوزاد گاهی اوقات نقش بسزایی در آرام کردن او دارد. اگر فرزندتان گریه‌های طولانی و بدون علت دارد، سعی کنید هر از گاهی اتاق خواب نوزادتان را عوض کنید. یک محیط جدید تاثیر شگرفی بر آرامش فرزندتان دارد. جرات داشته باشید و تغییر را تجربه کنید.
 
11. نویز سفید را  امتحان کنید
برخی مادران معتقدند که نرم‌افزارهای تولید‌کننده نویز سفید (صدای محیطی) به آرام شدن نوزادشان کمک می‌کند، می‌توانید امتحان کنید. اگر چندان پیگیر تکنولوژی نیستید و با این ابزار آشنایی ندارید، می‌توانید از یک فن پرسر و صدا سشوار یا جارو‌برقی استفاده کنید.
 
12. تسلیم نشوید
نگهداری از نوزادی که دائم گریه می‌کند، ممکن است استرس‌زا باشد و شما را مشوش کند. اما امید خود را از دست ندهید؛ همیشه راهی برای آرام کردن نوزاد وجود دارد. حتی‌الامکان از همسر و سایر اعضای خانواده کمک بگیرید.
 
همکاری و همدلی اعضای خانواده برای آرام کردن نوزاد می‌تواند تاثیر روش‌های گفته شده را دو چندان کند. اگر خسته هستید و به استراحت نیاز دارید، بهتر است کمی به حال خود باشید و پس از تجدید قوا دوباره به نوزادتان رسیدگی کنید. در این صورت انرژی‌تان دو برابر شده و بهتر می‌توانید از پس این کار برآیید. پدر و مادر باید با همکاری یکدیگر از پس آرام کردن فرزند گریان خود برآیند.
 
آرامش با گردش
راه رفتن به‌صورت آرام به نوزاد و مادر کمک می‌کند تا آرامش بیشتری به دست بیاورند. حتما در تبلیغات دیده‌اید که مادران یا پدران جوان در ساعات اولیه شب در حال رانندگی هستند؛ به این امید که گردش با ماشین به نوزادشان کمک کند تا راحت‌تر به خواب برود. بسیاری از کودکان زمانی که در اتومبیل هستند و گردش می‌کنند، آرام شده و به خواب می‌روند
 
پدران بخوانند
آرام کردن کودک همیشه بر‌عهده مادر نیست و لازم است پدر هم در این مورد کمک کند. گاهی کودکانی که بسیار گریان هستند وقتی به آغوش پدر می‌روند، آرام می‌شوند. شاید به‌خاطر این است که بازوان قوی پدر او را سریع‌تر تکان می‌دهد، شاید به‌خاطر این است که پدر او را محکم‌تر بغل می‌کند یا شاید فقط به‌خاطر این است که او بزرگ‌تر و گرم‌تر است. گاهی حتی ممکن است کودک به این دلیل آرام شود که به آغوش پدر و محبت او نیاز دارد. برای اینکه فرزندتان آرام شود از همسرتان کمک بخواهید و به خودتان استراحت بدهید.
 
 برخی مردان وقتی کودک گریان است ترجیح می‌دهند فورا بچه را به مادرش بدهند تا شیر بخورد، اما باید بدانید اگر مادر کودک در دسترس نیست و به تنهایی آرام کردن کودک را بر‌عهده دارید و احتمالا از پس این کار بر نمی‌آیید، می‌توانید از یک شیشه شیرخشک ولرم یا شیری که مادر کودک قبلا دوشیده و در یخچال گذاشته است، استفاده کنید.  این نوشیدنی می‌تواند آرامش کودک را وقتی او را در آغوش دارید، بیشتر کند.
 
 
مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 1299
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
امکان ابتلای همه نوزادان به بیماری زردی در هنگام تولد وجود دارد
 
 ناسازگاری‌های خونی میان مادر و نوزاد، کم بودن شیرمادر در روز‌های اول تولد کودک، خونریزی‌های داخلی نوزادان، بیماری فاویسم و ابتلای مادر کودک به دیابت از عواملی هستند که سبب افزایش بیش از حد بیلی روبین در بدن نوزادان می‌شوند.
 
 
نکاتی درباره زردی کودکان
امکان ابتلای همه نوزادان به بیماری زردی در هنگام تولد وجود دارد. ابتلا به این بیماری در وهله اول، ممکن است مادران را بترساند اما جالب این است که بدانید ابتلا به زردی می‌تواند حتی فوایدی برای نوزادان داشته باشد. نکته‌ای که اغلب پزشکان و متخصصان کودک آن را بارها تکرار کرده‌اند این است که در هنگام تولد نوزادان باید مورد بررسی و پایش بیلی روبین قرار گیرند تا این بیماری بسرعت تشخیص داده شود بنابراین تشخیص زود هنگام این بیماری بسیار حائز اهمیت است چراکه افزایش بیش از حد میزان بیلی روبین می‌تواند نوزادان را دچار عوارض جدی کند.
 
 
دکتر غفاری فوق تخصص نوزادان با اشاره به اینکه ابتلا به زردی در میان نوزادان بسیار شایع است، می‌گوید: ابتلا به بیماری زردی فواید بسیاری برای نوزادان دارد. این بیماری می‌تواند باعث کاهش عفونت‌های دوران نوزادی شود همچنین بیماری زردی به عنوان یک ماده آنتی اکسیدان از ارگان‌های حیاتی کودک حفاظت می‌کند. علائم ابتلا به این بیماری ممکن است حتی 3 تا 7 روز پس از تولد ظاهر شوند.
 
وی می‌افزاید: در هنگام دچار شدن به بیماری زردی هموگلوبین خون تبدیل به ماده زرد رنگی به نام بیلی روبین می‌شود. ابتلا به زردی در نوزادی مسأله خطرناکی نیست اما افزایش میزان بیلی روبین خون می‌تواند نوزادان را دچار عوارض جدی کند همچنین افزایش میزان بیلی روبین خون می‌تواند باعث عبور این ماده از مویرگ‌های خونی مغز شده و موجب آسیب به دستگاه عصبی و ایجاد مشکلات عصبی دائمی در نوزادان شود.

زردی در نوزادان می‌تواند باعث کاهش عفونت‌های دوران نوزادی شود
 
 
ایشان اظهار می‌دارد: پایش دقیق مقدار بیلی‌روبین نوزادان در روز‌های تولد بسیار حائز اهمیت است. 60 درصد نوزادان سالم و 80 درصد نوزادان نارس دچار زردی می‌شوند اما درصد کمی از آنها نیاز به اقدام درمانی دارند. داروهایی مانند فنوباربیتال و بیلی ناستر که به صورت سنتی یا صنعتی برای درمان زردی به کار گرفته می‌شوند نقشی مؤثر در درمان این بیماری ندارند. در حال حاضر فوتوتراپی یا نوردرمانی، روش درمان استانداردی است که برای درمان زردی استفاده می‌شود.
 
دکتر غفاری، در خصوص عواملی که سبب افزایش میزان بیلی روبین نوزادان می‌شود، خاطرنشان می‌کند: ناسازگاری‌های خونی میان مادر و نوزاد، کم بودن شیرمادر در روز‌های اول تولد کودک، خونریزی‌های داخلی نوزادان، بیماری فاویسم و ابتلای مادر کودک به دیابت از عواملی هستند که سبب افزایش بیش از حد بیلی روبین در بدن نوزادان می‌شوند. در اغلب موارد، هنگام بررسی علت ابتلا به زردی‌های شدید علل خاصی را نمی‌توان پیدا کرد که به این حالت افزایش تشدید یافته زردی فیزیولوژیک گفته می‌شود. این فوق تخصص نوزادان، در خاتمه با اشاره به اینکه کم بودن شیر مادر در روزهای اول تولد و افزایش بیلی روبین کمک بسزایی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌کند، تصریح می‌کند: اغلب نوزادان تنها با مصرف مکرر شیر مادر و پایش گاهگاهی سطح بیلی روبین از این مرحله عبور می‌کنند و تعداد کمی از آنها در این زمان نیاز به بستری و نور درمانی دارد بنابراین در این زمان استفاده از شیر خشک به علت عوارض شدید آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 1230
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
ختنه به بریدن پوست اطراف سوراخ مجرای آلت تناسلی و دور کلاهک آن گفته می‌شود
 
 پسرتان تازه متولد شده و زمان آن فرا رسیده تا او را ختنه کنید؟آیا نگران این هستید که کدام روش را برای ختنه کردن انتخاب کنید تا نوزادتان درد کمتری بکشد؟ اگر به دنبال جواب این پرسش‌ها هستید، گفتگوی ما با دکتر علی‌اصغر متقی، متخصص کودکان و نوزادان را درباره انواع روش‌های ختنه بخوانید.
 
 
دکتر علی‌اصغر متقی درباره روش ختنه سنتی توضیح می‌دهد:« همان‌طور که می‌دانید ختنه به بریدن پوست اطراف سوراخ مجرای آلت تناسلی و دور کلاهک آن گفته می‌شود. در روش جراحی با قیچی پوست دورتادور قسمت کلاهک آلت تناسلی بریده و بخیه می‌شود. پس از بریدن پوست این ناحیه، خونریزی شروع می‌شود و تا با دستگاه آن را نسوزانند و یا این قسمت را بخیه نکنند خون آن بند نمی‌آید. این روش به روش سنتی معروف است و بیشترین اشکالی که به آن وارد است، خونریزی و بخیه آلت تناسلی است و مدتی طول می‌کشد تا زخم آن خوب شود.»
 
در روش حلقه، حلقه‌ای تنگ به دور آلت تناسلی نوزاد می‌اندازند و دور آن را خوب با نخ می‌بندند تا خون به قسمت بالایی نرسد تا آن قسمت خود به خود خشک شود و بیفتد. به همین دلیل دکتر متقی درباره اشکال این روش می‌گوید:« اشکال این روش این است که گاهی ممکن است نخ دور حلقه خوب بسته نشده باشد و یا پوست کلاهک این قسمت به خوبی جدا نشود. همچنین ممکن است آلت تناسلی دچار عفونت و التهاب شود.»
 
 
اما اخیرا دستگاه جدیدی برای ختنه نوزادان وارد کشور شده که تا قبل از این مورد استفاده نبوده است و می‌توان گفت مدرن‌ترین روش برای ختنه است. این متخصص کودکان ونوزادان می‌گوید:« ما اسم این دستگاه را کلیپس نقره‌ای گذاشته‌ایم! در ختنه کردن با این دستگاه، پوست دور کلاهک آلت تناسلی با دستگاه برداشته شده و بدون اینکه نیاز به حلقه‌و یا بخیه‌ای برای ختنه باشد، پانسمان کوچکی انجام می‌شود. از مزیت‌های این دستگاه برش بدون خونریزی و بدون بخیه پوست مجرای آلت تناسلی است.»
 
 
همچنین ختنه کردن با دستگاه لیزر نیز یکی از روش‌هایی است که نسبت به روش‌های گفته شده کمتر انجام می‌شود. در این روش، بافت زیر پوست مجرای آلت تناسلی را با لیزر می‌سوزانند.
 
 
دکتر متقی معتقد است معمولا عمل ختنه عارضه‌ای به دنبال ندارد و می‌گوید:« اولین عارضه پس از باز شدن رگ‌های خونی در ختنه کردن، خونریزی زیاد و احتمال ایجاد عفونت است. اما ابتلا به عفونت و یا خونریزی شدید در مواردی انگشت‌شمار دیده شده است و عمل ختنه معولا عوارضی ندارد.»
 
 
پدر و مادران باید بدانند که نمی‌توان به طور مشخص یکی از این روش‌ها را بهتر از بقیه دانست چون هر متخصصی در یک کدام از این روش‌ها مهارت دارد و بسیار خوب آن روش را انجام می‌دهد. بنابر‌این دکتر متقی توصیه می‌کند:« تصمیم به استفاده از یکی از این روش‌ها بر عهده پدر و مادر است. اما حتی ما هم که با دستگاه کلیپس نقره‌ای کار می‌کنیم، برای ختنه بچه‌هایی که دچار چاقی و عارضه میکرو پنیس هستند دچار مشکل هستیم. چون آلت تناسلی این کودکان معمولا بسیار کوتاه است و در زیر لایه‌‌هایی از چربی فرو رفته و همین کار را برای ختنه آنان دشوار می‌کند.»

مطالب مرتبط


:: بازدید از این مطلب : 1213
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
پلیس رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه آینده از بنیامین نتانیاهو به اتهام دریافت غیرقانونی اموال هنگفت و خیانت در امانت بازجویی خواهد کرد.

مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین به نقل از شبکه دو تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد، پلیس از نتانیاهو درباره دریافت اموال غیرقانونی تحقیق و بازجویی خواهد کرد و این در حالی است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با رسانه‌های گروهی پیش از این دست داشتن در پرونده‌های فساد را تکذیب کرده بود.

 

نتانیاهو در واکنش به انتشار برخی اخبار درباره تصمیم مشاور حقوقی دولت خود برای درخواست از پلیس به منظور تحقیق علنی از وی در دو پرونده فساد جدید منتسب به او، اعلام کرده بود: این اخبار صحت ندارد و من مطمئن هستم که ادعاهای مطرح شده در رسانه‌های گروهی هم بی‌پایه و اساس است.

 

شبکه دو تلویزیون صهیونیستی اعلام کرد که پلیس این رژیم به دریافت اموال هنگفت توسط نتانیاهو از دو بازرگان که یکی از آنها اسرائیلی و دیگری غیراسرائیلی است، مشکوک است.

پرونده دوم هم به دست داشتن نتانیاهو و اعضای خانواده‌اش در ماجرای فساد دیگری مربوط می‌شود که هنوز فاش نشده است.

 

این شبکه تلویزیونی خاطرنشان کرد که پلیس اطلاعات لازم را در داخل فلسطین اشغالی و خارج از آن جمع آوری و از ۵۰ تن در این زمینه تحقیق کرده است



:: بازدید از این مطلب : 1180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

حجت‌الاسلام سيد محمدرضا ميرتاج‌الديني معاون پارلماني دولت احمدي‌نژاد و نماينده مردم تبريز در مجلس هفتم و هشتم بوده است. ميرتاج الديني در مجلس هشتم عضو هيات رئيسه فراكسيون اصولگرايان و نايب‌رئيس كميسيون فرهنگي بود. ايشان مشاور رئيس سازمان صدا و سيما در حوزه امور مجلس در دوره مهندس ضرغامي بود كه در دوره دكترسرافراز اداره كل امور مجلس از حوزه رياست به معاونت استان‌ها منتقل شد.

 

به همين دليل و براي تحليل و بررسي آخرين وضعيت اصولگرايان براي حضور در انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۶ با حجت‌الاسلام ميرتاج الديني گفت‌وگو كرديم. معاون پارلماني سابق رئيس‌جمهور معتقد است: «شرايط براي هيچ كدام از روساي جمهور گذشته در انتخابات دور دوم مانند آقاي روحاني سخت و دشوار نبوده است. از سوي ديگر آراي آقاي روحاني در چهار سال گذشته به دلايل مختلف با ريزش مواجه بوده و اين مساله را حاميان دولت نيز باور دارند.

 

در نتيجه اين احتمال وجود دارد كه آقاي روحاني نخستين رئيس‌جمهور چهار ساله ايران باشد. در انتخابات رياست‌جمهوري آينده۵۰ درصد از آرايي كه در سال۹۲ به آقاي روحاني تعلق نداشت، به همراه آرايي كه از ايشان در طول چهار سال گذشته ريزش داشته وجود خواهد داشت. در نتيجه جريان رقيب آقاي روحاني با يك پايگاه راي گسترده در انتخابات آينده حضور خواهد داشت». در ادامه ماحصل گفت‌وگوي «آرمان امروز» با حجت‌الاسلام‌ميرتاج‌الديني را مي‌خوانيد.

 

استراتژي اصولگرايان براي حضور در رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۶ چيست؟ اصولگرايان چگونه مي‌توانند از چالش‌هاي درون گروهي عبور كنند و به يك اجماع منطقي در انتخابات دست پيدا كنند؟

جريان اصولگرايي داراي طيف‌هاي متنوعي است كه هر كدام داراي ديدگاه‌هاي متفاوتي در زمينه مديريت كشور هستند. با اين وجود حضور اصولگرايان در انتخابات رياست‌جمهوري۹۶ به صورت «فرااصولگرايي» خواهد بود و تنها مختص به اصولگرايان نخواهد بود. در كنار اصولگرايان در انتخابات رياست‌جمهوري آينده نيروهاي ارزشي و انقلابي و برآمده از گفتمان انقلاب نيز حضور دارند كه با آقاي روحاني رقابت خواهند كرد. در نتيجه آقاي روحاني تنها با اصولگرايان رقابت نخواهد كرد، بلكه با يك گفتمان عام‌تر به نام گفتمان ارزشي نيروهاي انقلاب مواجه خواهد بود. اين جبهه «فرااصولگرايي» براي پيروزي در انتخابات آينده چند راهبرد و استراتژي براي خود تعيين كرده است.

 

نخستين راهبرد همسويي و همكاري درون گروهي در اين جبهه گسترده است. راهبرد دوم پيگيري و مطرح كردن مطالبات جدي مردم در همه زمينه‌ها اعم از اقتصادي، سياسي و اجتماعي خواهد بود. بدون شك وضعيت موجود، وضعيت مطلوب و خوشايندي براي مردم نيست. به همين دليل اصولگرايان براي برون رفت مردم از اين وضعيت راهكارهاي مناسبی انديشيده‌اند و تلاش خواهند كرد وضعيت موجود را تغيير بدهند. راهبرد سوم اصولگرايان اجماع روي فردي است كه از يكسو بتواند در راستاي اهداف اصولگرايان حركت كند و از سوي ديگر داراي مقبوليت مردمي باشد. راهبرد چهارم اصولگرايان براي انتخابات رياست‌جمهوري حركت برنامه محور و كار گروهي در عرصه انتخابات است.

 

آقاي روحاني از سابقون انقلاب بوده و از دل گفتمان انقلاب بيرون آمده است. چرا گفتمان انقلاب قصد دارد در انتخابات رياست‌جمهوري با آقاي روحاني رقابت كند؟

در اين مساله كه آقاي روحاني از سابقون انقلاب اسلامي بوده هيچ شكي وجود ندارد. با اين وجود مواضع ايشان و برخي افراد ديگر به مرور زمان نسبت به اصول و مباني انقلاب تغيير كرده و ديدگاه‌هاي ديگري پيدا كرده‌اند. در شرايط كنوني مواضع آقاي روحاني با مواضعي كه ايشان در ابتداي انقلاب اتخاذ مي‌كردند بسيار متفاوت است. گفتمان انقلاب همواره روي اصول و مباني خود ايستاده است. اين در حالي است كه اين مساله در مورد آقاي روحاني وبرخي افراد ديگر نسبت به گذشته كمرنگ‌تر شده است.

 

بدون شك يكي از مباني اصلي انقلاب اسلامي استكبار ستيزي و مبارزه با استكبار جهاني است. اين در حالي است كه روحيه استكبار ستيزي آقاي روحاني نسبت به گذشته كمرنگ‌تر شده و ايشان مواضع ديگري در اين زمينه پيدا كرده‌اند. در طول۳۷ سال گذشته هر زمان كه ما به صورت جدي در مقابل آمريكا ايستادگي كرديم موفق شديم به اهداف خود دست پيدا كنيم. در مقابل هر زمان نيز كه از موضع ضعف و انفعال با آمريكا برخورد كرديم دچار خسران و ضرر و زيان شديم. در شرايط كنوني ما در دولت تدبير و اميد استحكام و قاطعيت در مقابله با آمريكا مشاهده نمي‌كنيم.

 

در شرايط كنوني اصولگرايان با فقدان كانديدا براي اجماع و رقابت با آقاي روحاني مواجه هستند. اصولگرايان چگونه از اين چالش مهم عبور خواهند كرد؟

در همه انتخابات‌ها شرايط به گونه‌اي است كه آراي افراد در يك يا دو هفته پاياني انتخابات شكل مي‌گيرد. به همين دليل نبايد شرايط چندماه قبل از انتخابات را در نظر گرفت. اين شرايط درباره خود آقاي روحاني نيز وجود داشت و هنگامي كه ايشان در انتخابات رياست‌جمهوري ثبت نام كردند كسي گمان نمي‌كرد ايشان مي‌تواند به رياست‌جمهوري برسد. با اين وجود در هفته‌هاي آخر شرايط به شكلي رقم خورد كه ايشان به رياست‌جمهوري دست پيدا كردند.

 

در سال۸۴ آقاي احمدي‌نژاد در بين نظرسنجي‌هاي صورت گرفته پايين‌ترين درصد را به خود اختصاص داده بود. با اين وجود در روزهاي پاياني انتخابات شرايط به گونه‌اي رقم خورد كه انتخابات به دور دوم رفت و ايشان به رياست‌جمهوري رسيدند. به همين دليل از هم‌اكنون نمي‌توان عنوان كرد كه جريان اصولگرايي فاقد گزينه راي آوري است. اين در حالي است كه شرايط آقاي روحاني مانند چهار سال گذشته نيست كه ايشان فقط نسبت به سياست‌هاي دولت گذشته انتقاد كند و شعار بدهد.

 

بدون شك در انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۶ آقاي روحاني براي برخي عملكرد‌هاي خود در معرض انتقاد قرار خواهد گرفت. در نتيجه ايشان بايد آمادگي پاسخگويي به انتقادات را در درون خود به وجود بياورد. در شرايط كنوني دولت با چالش‌هاي مهم اقتصادي مواجه است و نتوانسته به بسياري از مطالبات اقتصادي مردم پاسخ مناسب بدهد. شرايط به گونه‌اي است كه رسانه‌هاي اصلاح‌طلب كه حامي دولت هستند نيز به اين نكته اذعان دارند و از دولت مي‌خواهند كه هر چه سريع‌تر وضعيت معيشتي مردم را بهبود ببخشد. از سوي ديگر آقاي روحاني تاكيد زيادي بر مهار تورم و رشد اقتصادي كشور دارد. اين در حالي است كه اگر ما با همان منطق آقاي روحاني به رشد اقتصادي نگاه كنيم متوجه مي‌شويم كه رشد۶ درصدي كه آقاي روحاني مطرح مي‌كند هنوز براي مردم محسوس نيست و در زندگي مردم تاثير نداشته است. به همين دليل آقاي روحاني نسبت به اين مسائل بايد در انتخابات آينده به مردم پاسخ بدهد.

 

بدون شك مناقشه آميز‌ترين موضوع انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۶ مساله برجام خواهد بود كه موافقان و مخالفان آن ديدگاه‌هاي خود را در اين زمينه مطرح خواهند كرد. آيا آقاي روحاني از اين مناقشه سربلند بيرون خواهد آمد؟

بنده هم با شما موافق هستم كه مهم‌ترين موضوع انتخابات آينده مساله برجام خواهد بود. به نظر مي‌رسد منتقدان برجام به ارزيابي جنبه‌هاي مختلف برجام خواهند پرداخت و آقاي روحاني نيز بايد پاسخگوي عملكرد خود درباره اين مساله باشد. آقاي روحاني به خوبي به اين مساله آگاهي دارد كه «شاه بيت» عملكرد دولت در طول چهار سال گذشته مساله برجام بوده است. دليل اين مساله نيز اين بود كه آقاي روحاني «زلف» اغلب مشكلات كشور را به برجام گره زده بودند و عنوان مي‌كردند كه اگر برجام به نتيجه برسد بقيه مشكلات كشور نيز به مرور زمان حل خواهد شد.

 

اين در حالي است كه در عمل چنين اتفاقي رخ نداد و مشكلات مردم پس از برجام به صورت اساسي برطرف نشد و مردم همچنان با مشكلات معيشتي به صورت جدي مواجه هستند. دليل اصلي موافقت نظام با برجام برداشته شدن تحريم‌ها بوده است. آقاي روحاني نيز بارها عنوان كردند كه هدف اصلي از مذاكره با قدرت‌هاي جهاني اين است كه تحريم‌هاي ظالمانه عليه ايران برداشته شود. اين در حالي است كه پس از برجام هنوز بسياري از تحريم‌هاي ايران باقي مانده و برداشته نشده است. به همين دليل آقاي روحاني بايد در سال۹۶ به مردم توضيح دهد كه چرا با نهايي شدن برجام همچنان تحريم‌هاي ايران در زمينه‌هاي مختلف باقي مانده است. هنوزهيچ كدام از بانك‌هاي تاثيرگذار خارجي ارتباط بانكي خود را ايران فعال نكرده است و ما در زمينه مراودات بين‌المللي بانكي خود با مشكلات جدي مواجه هستيم. از سوي ديگر ما مشاهد ه مي‌كنيم كه آمريكا به شكل‌هاي مختلف بر عليه برجام رفتار مي‌كند. به عنوان مثال تمديد تحريم‌هاي ۱۰ ساله يكي از اقدامات جدي آمريكا عليه برجام بوده است.

 

اين مساله نشان مي‌دهد كه مذاكره‌كنندگان هسته‌اي ايران در طول مذاكرات به همه جوانب مساله دقت نكرده‌اند و همه مسائل را در نظر نگرفته‌اند. در مذاكرات هسته‌اي هر دو طرف درخواست‌هايي داشتند كه ما بايد عدم تمديد تحريم‌هاي۱۰ ساله را نيز به عنوان يكي از درخواست‌هاي خود مطرح مي‌كرديم كه چنين اتفاقي رخ نداده است. به همين دليل مذاكره‌كنندگان ما از موضع انقلابيگري با طرف مقابل برخورد نكرده‌اند. البته از اين مساله نيز نبايد عبور كنيم كه برجام تصميم نظام بوده و دولت موظف به اجراي آن بوده است. نظام جمهوري اسلامي تصميم گرفته كه در مقطع كنوني بايد از يك پيچ مهم تاريخي عبور كند كه با تحقق برجام اين اتفاق رخ داده است. در نتيجه دولت موفق شده يكي از اهداف مهم نظام را در مقطع كنوني محقق كند.

 

اصولگرايان و به‌ويژه جامعه روحانيت مبارز در یک مقطع زماني به آقاي روحاني نزديك شدند. اين در حالي است كه در ماه‌هاي اخير با يك چرخش استراتژيك به سمت آقاي قاليباف گرايش پيدا كردند. دليل اين گردش اصولگرايان چيست؟ چرا اصولگرايان قاليباف را به روحاني ترجيح دادند؟

اصولگرايان و به‌ويژه جامعه روحانيت مبارز به عنوان يكي از مهم‌ترين تشكل‌هاي اصولگرايي در ماه‌هاي گذشته به دنبال رصد و تحليل و بررسي شرايط انتخابات رياست‌جمهوري بودند. در نتيجه يكي از احتمالات نزديك شدن به آقاي روحاني براي رسيدن به اهداف سياسي بود. از سوي ديگر اصولگرايان به اين نكته آگاهي دارند كه راي آقاي روحاني در سال۹۲ بسيار نزديك و شكننده بود و در نتيجه در انتخابات۹۶ طيف مقابل ايشان در حدود۵۰درصد راي دارد.

 

بدون شك شرايط براي هيچ كدام از روساي جمهور گذشته در انتخابات دور دوم مانند آقاي روحاني سخت و دشوار نبوده است. از سوي ديگر آراي آقاي روحاني در چهار سال گذشته به دلايل مختلف با ريزش مواجه بوده و اين مساله را حاميان دولت نيز باور دارند. در نتيجه اين احتمال وجود دارد كه آقاي روحاني نخستين رئيس‌جمهور چهار ساله ايران باشد. در انتخابات رياست‌جمهوري آينده۵۰ درصد از آرايي كه در سال۹۲ به آقاي روحاني تعلق نداشت، به همراه آرايي كه از ايشان در طول چهار سال گذشته ريزش داشته وجود خواهد داشت.

 

در نتيجه جريان رقيب آقاي روحاني با يك پايگاه راي گسترده در انتخابات آينده حضور خواهد داشت. با اين وجود اصولگرايان اشتباه سال۹۲ را تكرار نخواهند كرد و با تعدد كانديدا در انتخابات حضور پيدا نخواهند كرد. در سال۹۲ اصولگرايان با تعدد كانديدا مواجه بودند و از سوي ديگر اصلاح‌طلبان موفق شدند در نهايت به اجماع روي كانديداي واحد دست پيدا كنند. به همين دليل نيز آقاي عارف به سود آقاي روحاني از انتخابات كناره‌گيري كردند و آقاي روحاني به رياست‌جمهوري دست پيدا كردند.

 

بدون شك اصولگرايان عزم خود را جزم كرده‌اند كه آقاي روحاني را به نخستين رئيس‌جمهور چهار ساله ايران تبديل كنند و مسيري كه اين دولت طي كرده را دوباره به مسير اصيل انقلاب باز گردانند. درباره آقاي قاليباف نيز بايد عنوان كنم شرط آقاي قاليباف براي حضور در انتخابات اين است كه اصولگرايان روي ايشان اجماع كامل كنند و همه طيف‌هاي اصولگرايي از ايشان حمايت كنند. بدون شك آقاي قاليباف تنها در چنين شرايطي ريسك حضور در انتخابات را خواهد پذيرفت و در انتخابات شركت خواهد كرد.

 

شايعاتي مبني بر احتمال عدم حضور آقاي روحاني در انتخابات وجود دارد. درچنين شرايطي استراتژي اصولگرايان چه خواهد بود؟

بدون شك اصولگرايان براي چنين شرايطي نيز برنامه خواهند داشت. در شرايط كنوني مهم‌ترين دغدغه جريان اصولگرايي اين است كه فردي را به عنوان گزينه نهايي خود معرفي كنند كه داراي شاخص‌هاي اصيل انقلابي باشد. هدف اصلي اصولگرايان پيدا كردن چنين گزينه‌اي است. در نتيجه حضور يا عدم حضور آقاي روحاني در انتخابات براي اصولگرايان در اولويت بعدي قرار دارد. آقاي روحاني خود بايد درباره حضور يا عدم حضور در انتخابات تصميم‌گيري كند. با اين وجود به صورت قهري اگر رئيس‌جمهوري كه چهار سال در مديريت اجرايي كشور حضور داشته در انتخابات آينده شركت نكند شرايط براي رقباي ايشان راحت‌تر خواهد شد و رقابت جدي‌تري بين رقبا شكل خواهد گرفت.

 

آيا اصولگرايان از گزينه جديدي در انتخابات آينده استفاده مي‌كنند يا اينكه از گزينه‌هاي قديمي و امتحان پس داده خود استفاده خواهند كرد؟

هنوز در اين زمينه تصميم‌گيري نهايي صورت نگرفته است. اصولگرايان براي خود شاخص‌هايي را در نظر گرفته‌اند كه گزينه نهايي اين جريان بايد داراي اين شاخص‌ها باشد. به همين دليل اگر اصولگرايان شاخص‌هاي مهم خود را در يك گزينه جديد پيدا كنند بدون شك از وي حمايت خواهند كرد. اما در شرايطي كه اين شاخص‌ها در گزينه‌هاي جديد وجود نداشته باشد تلاش خواهد شد از بين گزينه‌هاي قديمي و موجود بهترين گزينه را براي حضور در انتخابات معرفي شود.

 

آقاي احمدي‌نژاد عنوان كرده‌اند كه حاضر نيستند از ظرفيت سياسي خود براي اجماع و راي آوري گزينه اصولگرايان استفاده كنند. ديدگاه شما در اين زمينه چيست؟

بنده مدت زيادي است كه با آقاي احمدي‌نژاد ارتباط ندارم و اطلاع دقيق ندارم كه ديدگاه ايشان در اين زمينه چيست. با اين وجود به صورت طبيعي هنگامي كه يك جريان سياسي در حال برنامه‌ريزي براي حضور در انتخابات است تلاش مي‌كند به صورت جبهه‌اي و جمعي حركت كند و زياد بر افراد تاكيد نمي‌كند. در كار گروهي و جمعي نيز كساني كه تمايل دارند كار جمعي و گروهي صورت بگيرد به جمع مي‌پيوندند و در اين زمينه همراهي مي‌كنند و كساني كه چنين تمايلي ندارند راه ديگري را در پيش مي‌گيرند كه در نوع خود نيز قابل احترام است. 

 



:: بازدید از این مطلب : 1361
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali

همین که رئیس جمهوری در پاسخ به سؤالی درباره نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری آینده سکوت کرد، نشان داد که هیچ عزم و اراده‌ای برای بهره‌برداری انتخاباتی و سیاسی در دولت یازدهم وجود ندارد و صرفاً در پی تحقق برنامه‌ها و اهداف تعریف شده خود است چنان‌ که تلاش‌های دولت و موفقیت آن در تک‌رقمی کردن تورم، افزایش نرخ رشد اقتصادی و ثبات و امنیت حاکم بر کشور محسوس و مشهود است.

 

  به  گزارش روزنامه ایران ؛این گفت‌وگو را که به معنای واقعی در طراز اعتدال بود باید به فال نیک گرفت و امیدوار بود که چنین برنامه‌هایی به سایر قوا و مسئولان دیگر هم تعمیم داده شود. شایسته است که دیگر مسئولان هم همین نگاه و رویکرد رئیس قوه مجریه را داشته باشند و با حضور در برنامه‌های زنده به پرسش‌های صریح، پاسخ‌های شفاف بدهند. در انتها باید به اجرای قابل دفاع  مجریان سیما هم اشاره کرد که در نوع خود سنت‌شکنی بود. آنها در عین حال که سؤالات صریحی را از رئیس جمهوری پرسیدند، اما از جاده انصاف هم خارج نشدند.



:: بازدید از این مطلب : 1188
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
با انتصاب اعضاي ستاد انتخابات در وزارت کشور، کشورمان رسما وارد دوازدهمين دورهٔ انتخابات رياست جمهوري و پنجمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا شد.

دوازدهمين دورهٔ انتخابات رياست جمهوري همزمان با پنجمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا روز جمعه 29 ارديبهشت سال آينده برگزار خواهد شد. انتخاباتي که به اذعان وزير کشور بسيار مهم است.

وزارت کشور با صدور اطلاعيه اي از آغاز به کار ستاد انتخابات کشور از دي‌ماه و با صدور احکام مرتبط با معاونان و سازمان‌هاي وزارت کشور از سوي مقام عالي وزارت، خبر داد.

رحماني فضلي حتي از آمادگي برگزاري انتخابات تمام الکترونيکي سال 96 خبر داده و گفت: آمادگي هر نظارتي را در هر امري چه سخت افزاري، نرم افزاري و اجراي نيروي انساني در خصوص انتخابات تمام الکترونيکي داريم و تا کنون نيز مذاکرات با شوراي نگهبان داشتيم و آن ها نيز استقبال کردند که اميدواريم در عمل نيز به تفاهم نهايي برسيم و تضمين هاي مناسب را در بعد فني، اجرايي و حقوقي بگيريم و کار را اجرايي کنيم.

رحماني فضلي همچنين اظهار کرده که اگر انتخابات به دور دوم برسد، پنجم ارديبهشت را پيشنهاد داده ايم و براي ما اجرا در اين تاريخ ميسر است.

محمد حسين مقيمي قائم مقام وزير کشور نيز با بيان اينکه جريانات سياسي نقش بسيار مهمي در ترغيب مردم براي حضوري فعال در پاي صندوق‌هاي رأي دارند عنوان کرد: بايد انتخاباتي باشکوه در کشور برگزار شود در اين راستا استانداري‌هاي کشور بايد با ايجاد شور و نشاط سياسي و هدايت و پشتيباني جريانات سياسي، زمينه را براي افزايش حضور باشکوه مردم در اين انتخابات فراهم کنند.

در تازه ترين اظهارات سيدسلمان ساماني سخنگوي وزارت کشور از انتصاب اعضاي ستاد انتخابات کشور براي برگزاري انتخابات پنجمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا و ميان دوره مجلس شوراي اسلامي از سوي وزير کشور خبر داد.

وي افزود: وزير کشور در اين احکام بر برنامه ريزي و انجام تمهيدات لازم به منظور برگزاري قانونمند و سالم انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا، ميان دوره اي مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرده است.

سخنگوي وزارت کشور همچنين گفت: معتمدين پيشنهادي وزير کشور براي تشکيل هيات مرکزي اجرايي انتخابات رياست جمهوري مطابق قانون حداکثر تا 11 اسفندماه معرفي مي شوند.

ساماني اعضاي ستاد انتخابات کشور را به شرح زير اعلام کرد:

علي اصغر احمدي معاون سياسي با حفظ سمت به عنوان رئيس ستاد انتخابات، سيد سلمان ساماني قائم مقام وزير در امور مجلس و هماهنگي استانها با حفظ سمت به عنوان عضو و رئيس کميته حقوقي ستاد انتخابات، حسين ذوالفقاري معاون امنيتي و انتظامي با حفظ سمت به عنوان عضو و رئيس کميته امنيتي و انتظامي ستاد انتخابات، جواد ناصريان معاون توسعه مديريت و منابع با حفظ سمت به عنوان عضو و رئيس کميته مالي و پشتيباني ستاد انتخابات، وجه اله خدمتگزار رئيس مرکز مديريت عملکرد بازرسي با حفظ سمت به عنوان عضو و رئيس هيات بازرسي انتخابات، امير شجاعان رئيس مرکز توسعه دولت الکترونيک، فناوري اطلاعات و آمار با حفظ سمت به عنوان عضو و رئيس کميته فناوري اطلاعات ستاد انتخابات، محمد ابراهيم شوشتري مشاور وزير و رئيس مرکز حراست با حفظ سمت به عنوان عضو و رئيس کميته حراست و استعلامات ستاد انتخابات، سيدرمضان شجاعي کياسري رئيس مرکز اطلاع رساني و امور بين الملل با حفظ سمت به عنوان عضو و رئيس کميته اطلاع رساني ستاد انتخابات، حميد درخشان نيا رئيس سازمان ثبت احوال با حفظ سمت به عنوان عضو ستاد انتخابات و علي پورعلي مطلق مديرکل انتخابات با حفظ سمت به عنوان عضو و دبير ستاد انتخابات

علي‌اصغر احمدي رييس ستاد انتخابات کشور، با اشاره به تعيين اعضاي ستاد انتخابات کشور از سوي وزير کشور، گفت: براساس احکام صادره توسط وزير کشور بنده بعنوان معاون سياسى و مسىول ستاد انتخاباتى منصوب شدم.

وى افزود: پيش از اينکه وارد وزارت کشور شوم، تصميم وزارت کشور بر اين بود که براى کليه فرمانداران و بخشداران سراسر کشور دوره هاى آموزشي طى ده جلسه و در دو روز در نظر گرفته شود، لذا چهارشنبه و پنجشنبه فرمانداران و بخشداران سه استان جلسه اى خواهند داشت تا در جريان برنامه هاى اموزشى تخصصى قرار بگيرند و مسلط به قانون و آيين نامه‌ها شوند.

احمدى ادامه داد: با برنامه ريزى انجام شده روز شنبه هفته آينده اولين جلسه ستاد انتخابات کشور با حضور رحماني فضلي وزير کشور برگزار مي‌شود.

معاون سياسي وزير کشور با اشاره به برگزارى سه انتخابات در کشور تصريح کرد: در تمام کشور با دو قانون و در چهار حوزه انتخابيه با سه قانون انتخابات دنبال مي‌شود، لذا حجم کار بالا خواهد بود به همين دليل اولين جلسه ستاد انتخابات على القاعده حول محور نکات مهم سه قانون انتخابات خواهد بود همچنين گزارشى از اقدامات انجام شده در اين زمينه مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

رييس ستاد انتخابات کشور گفت: براساس جدول زمانبندى که روز شمار انتخابات خواهد بود پيش بينى‌ها صورت گرفته و تهيه اقلام مورد نياز انتخابات در تعامل با هيىت نظارت از جمله انتخاب نوع مهر‌ها و تعرفه‌ها انجام شده است.

احمدى يادآور شد: با توجه به استعداد زيرساخت‌ها، سخت افزار، نرم افزار و روشهاى نظارت، برگزارى الکترونيکى و اينکه انتخابات بايد در چه حدى برگزار شود، از مسائلى است که در جلسه نخست ستاد انتخابات مطرح مي‌شود.

وى افزود: همچنين نوع تقسيم کارى که ميان اعضاى ستاد، فرماندارى‌ها، استاندارى‌ها و بخشدارى‌ها، هيىت نظارت شوراى نگهبان و هيىت نظارت مجلس شوراى اسلامى وجود دارد از موارد ديگرى است که در جلسه روز شنبه بررسي خواهد شد.

معاون سياسي وزير کشور درباره اعتبار تخصيص يافته براى برگزارى انتخابات تصريح کرد: لايحه بودجه ٩۶ به مجلس تقديم شده و از انجايي که انتخابات هم در سال ٩۶ برگزار مي‌شود بخش عمده و اصلى اعتبار بايد در بودجه تعريف مي‌شد، لذا وزارت کشور بر پايه تجربه، با توجه به توسعه نسبى هيىت هاى اجرايي به دليل نرخ رشد جمعيت يا برخى تغييرات ادغام و شناسايي روستا‌ها اقداماتى را در هيىت هاى اجرايى بررسى کرد.

رييس ستاد انتخابات کشور بيان داشت: هر شعبه دو صندوق، مهر و تعرفه و... نياز خواهد داشت به هر حال تمامى اين موارد وزارت کشور را بر آن داشت که رقمى را به دولت پيشنهاد دهد، دولت هم با توجه به محدوديت‌ها، اعتبار را کاهش داده اما اميدواريم با کمک دولت و مجلس، بودجه کافى تامين شود تا زمينه را براى انتخابات امن و پرشور فراهم کنيم.

همچنين علي پورعلي‌مطلق دبير ستاد انتخابات کشور درباره آغاز به کار ستاد انتخابات کشور اظهار داشت: اکنون تمامي استانداران نيز بر اساس ابلاغ و نامه‌اي که به آنها ارسال شده مي‌توانند ستادهاي متناظر انتخابات را در استان‌ها تشکيل داده و فعاليت خود را رسما آغاز کنند.

دبير ستاد انتخابات کشور با بيان اينکه کلاس‌هاي آموزشي انتخاباتي 96 براي فرمانداران و بخشداران از ماه‌ها قبل آغاز شده است، گفت: تاکنون پنج دوره کلاس آموزشي انتخاباتي فرمانداران و بخشداران انجام شده و ادامه هم خواهد داشت.

محمدحسين مقيمي قائم مقام وزير کشور، در رابطه با اشکالاتي که در تعرفه‌هاي رأي انتخابات آتي وجود داشت و مورد ايراد شوراي نگهبان واقع شده بود، اظهار کرد: اين اشکالات رفع شد و تعرفه‌ها در مرحله چاپ قرار دارد.

وي در پاسخ به اين سوال که فرآيند اجراي انتخابات در تهران چه زماني کليد مي‌خورد نيز گفت: اکنون مقدمات کار است و طبق برنامه زمان‌بندي شده، انتخابات انجام مي‌شود.

قائم مقام وزير کشور در پاسخ به اين سوال که آيا انتخابات رياست جمهوري و شوراها به صورت الکترونيکي برگزار مي‌شود، عنوان کرد: ما با مجلس و شوراي نگهبان مذاکره مي‌کنيم تا اين کار انجام شود و به نتيجه برسد.

عباسعلي کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان در نشست خبري خود با اصحاب رسانه اعلام کرد: براي استفاده از صندوق‌هاي الکترونيکي در انتخابات رياست جمهوري به جمع‌بندي نرسيديم اما شايد در برخي صندوق‌ها منوط به نظر کارشناسان و موافقت اعضاي شوراي نگهبان از اين امر استفاده کرد.

وي همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا لايحه جامع انتخابات براي انتخابات آتي رياست جمهوري و مجلس ارائه خواهد شد گفت: آن زمان دولتمردان در مورد لايحه جامع انتخابات صحبت کردند گفتند نمي‌توانند لايحه را به انتخابات آتي برسانند زيرا مراحل تصويب و ارائه آن از سوي دولت و مجلس طولاني است.

سخنگوي شوراي نگهبان ادامه داد: اما مجلس اميدواري داد که شايد بتواند در قالب طرح برخي موارد سياست‌هاي کلي اين قانون را در مجلس ارائه و اصلاح کند و شايد اين لايحه براي انتخابات بعدي مورد استفاده و استناد قرار بگيرد.

همچنين بر اساس اظهارات قائم مقام وزارت کشور بر اساس تغيييرات انجام شده و مطابق با جدول زمان بندي انتخابات در سنوات گذشته، انتخابات رياست جمهوري سال آينده 26 روز زودتر از موعد مقرر (۲۴ خرداد) برگزار خواهد شد. بر همين اساس آغاز نام نويسي از داوطلبان نامزدي انتخابات رياست جمهوري احتمالا از دهه سوم (بيست و دوم) فروردين ماه آغاز مي شود و به مدت پنج روز ادامه مي يابد.

بر اساس اين جدول کاري، هيئت هاي اجرايي انتخابات نيز از روز آغاز ثبت نام به مدت سه روز در سراسر کشور تشکيل مي شوند.

رسيدگي به صلاحيت داوطلبان نامزدي انتخابات در شوراي نگهبان قانون اساسي از فرداي پايان مهلت ثبت‌نام ها به مدت پنج روز آغاز مي‌شود که احتمالا اول ارديبهشت ماه رسيدگي به صلاحيت نامزدها به پايان خواهد رسيد.

سپس به مدت 5 روز شوراي نگهبان به اعتراض احتمالي داوطلباني که صلاحيتشان احراز نشده است رسيدگي خواهد کرد.بعد از اين مرحله وزارت کشور از ششم ارديبهشت، اسامي نامزدهاي احراز صلاحيت شده انتخابات رياست جمهوري را اعلام مي کند.

مدت تبليغات انتخاباتي نيز از هفتم اردبيهشت به مدت 20 روز آغاز مي شود و تبليغات انتخاباتي نامزدها در روز 28 خرداد ممنوع است. اخذ راي مردم براي انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري از صبح روز29 ارديبهشت آغاز خواهد شد.



:: بازدید از این مطلب : 1432
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
وکیل‌مدافع متهم پرونده «ستایش» از ترخیص موکلش در روز گذشته - 11 دی ماه - از بیمارستان رازی خبر داد.
وکیل‌مدافع متهم پرونده «ستایش» از ترخیص موکلش در روز گذشته - 11 دی ماه - از بیمارستان رازی خبر داد.

مجتبی فرحبخش گفت: موکلم روز گذشته از بیمارستان مرخص و به کانون اصلاح و تربیت منتقل شد.

به گزارش ایسنا، فرحبخش  اول دی ماه گفته بود: موکلم حدود دو روز پیش به دلیل مشکلات روانی از کانون اصلاح و تربیت به بیمارستان رازی در شهر ری منتقل و بستری شد؛ البته وی قبلا از یکسری مشکلات روانی رنج می برده است.

وکیل‌مدافع متهم پرونده «ستایش قریشی» 4 آبان ماه از ارایه لایحه اعتراضی به دادگاه خبر داده بود.

بنا بر اعلام نظر عسگر قاسمی آقباش یکی از وکلای اولیای‌دم «ستایش قریشی»، قاتل این پرونده، به قصاص نفس در خصوص اتهام قتل عمد و یک بار اعدام در خصوص اتهام تجاوز به عنف و 74 ضربه شلاق در خصوص اتهام جنایت بر میت محکوم شده است.

رسیدگی به پرونده «ستایش» 24 شهریورماه در شعبه هفتم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی خازنی برگزار شد و  سه اتهام عمل منافی عفت، قتل عمد و جنایت بر میت به متهم پرونده تفهیم شد.


:: بازدید از این مطلب : 1217
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
منابع مطلع در وزارت امور خارجه اعلام کرده‌اند که هنوز هیچ اطلاعی درباره وجود شهروندان ایرانی در میان قربانیان و زخمی‌های شب گذشته در استانبول در دست نیست، با وجود این موضوع در دست بررسی است.


خبرگزاری آنا: منابع مطلع در وزارت امور خارجه اعلام کرده‌اند که هنوز هیچ اطلاعی درباره وجود شهروندان ایرانی در میان قربانیان و زخمی‌های شب گذشته در استانبول در دست نیست، با وجود این موضوع در دست بررسی است.

در پی گروگان‌گیری مسلحانه شب گذشته در استانبول تاکنون 39 نفر کشته و 42 نفر نیز زخمی شده‌اند.

منابع آگاه در وزارت امور خارجه به خبرنگار آنا اعلام گفتند که تاکنون اطلاعی مبنی بر اینکه در میان این افراد ایرانی وجود داشته باشد، به دست نیامده است.

با وجود این وزارت امور خارجه در حال بررسی این موضوع است.

طبق اعلام وزارت کشور ترکیه، 39 نفر در استانبول کشته شدند که 16 نفرشان از اتباع خارجی بوده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز این حادثه را محکوم کرد.



:: بازدید از این مطلب : 1191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
رییس دفتر رییس جمهوری، افزایش مقطعی ارزش دلار را ناشی از عوامل روانی دانست و تاکید کرد: بالا رفتن نرخ دلار در برابر ریال در چند هفته اخیر، توجیه اقتصادی ندارد و با برطرف شدن عوامل روانی و سیاسی آن قیمت کاهش می یابد.

رییس دفتر رییس جمهوری، افزایش مقطعی ارزش دلار را ناشی از عوامل روانی دانست و تاکید کرد: بالا رفتن نرخ دلار در برابر ریال در چند هفته اخیر، توجیه اقتصادی ندارد و با برطرف شدن عوامل روانی و سیاسی آن قیمت کاهش می یابد.

 
محمد نهاوندیان در گفت وگویی اظهارداشت: روشن است که با افزایش درآمد ارزی کشور چه در صادرات نفتی پس از رفع تحریم‌ها و افزایش قیمت نفت و چه در صادرات غیرنفتی با رشد پساتحریم و همچنین شروع مجدد فاینانس‌ها و یوزانس های خارجی، عرضه ارز افزایش می‌یابد و افزایش نرخ، پایداری نخواهد داشت.
 
وی با یادآوری نرخ 7 درصدی تورم و کاهش پیوسته آن از یک سو ونرخ 7 درصدی رشد اقتصادی کشور از سوی دیگر ، گفت: این شاخص ها نشان می دهد که دلیل واقعی برای افزایش نرخ دلار در ایران وجود ندارد.
 
رییس دفتر رییس جمهوری در تشریح دلایل افزایش کوتاه مدت نرخ دلار در هفته اخیر اظهارداشت: افزایش کوتاه مدتی که شاهد آن بودیم بخشی تحت تاثیر افزایش ارزش دلار در مقابل ارزهای دیگر به دلیل عامل روانی ناشی از انتخابات آمریکا و مسایل اتحادیه اروپا بود و بخشی هم به سبب برخی عوامل روانی و سیاسی داخلی از قبیل پیش بینی های غیرواقعی ناشی از افزایش تقاضا به سبب سفرهای موسمی یا سوداگری ارزی برخی عوامل دست اندرکار حاصل شده است.
 
نهاوندیان تصریح کرد: به همین جهت است که می بینیم به دلیل نبود عامل اقتصادی واقعی، این عوامل روانی اثر خود را از دست داده اند و ارزش دلار شروع به پایین آمدن کرده و به جای خود باز می‌گردد.
 
وی افزود: جای تأسف است که سخنران محترمی در یک تریبون عمومی مطلب نادرستی را در موضوع حساسی مثل نرخ ارز، بدون هیچگونه مستندی به مسؤولی نسبت دهد و تأسف‌بارتر آنکه برخی سایت‌ها بدون هیچ‌گونه تحقیق و تبیینی آن را نشر دهند و بعضی هم از سر ذوق، آن را تیتر کنند.
 
رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: آیا فراموش کرده‌ایم که همه ما وظیفه داریم در سال اقدام و عمل، از اقتصاد کشور و رشد و ثبات آن دفاع کنیم؟ آیا فراموش کرده‌ایم که پیش از اقتصاد، ما در قبال اخلاق و اعتماد عمومی مسئولیم.
 

برخی رسانه ها شب گذشته به نقل از یکی از نمایندگان مجلس مدعی شدند که رییس دفتر رییس جمهوری نرخ 7 هزار تومانی برای دلار را مناسب اقتصاد ایران می داند.



:: بازدید از این مطلب : 1239
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
معاون وزیر جهاد کشاورزی جزئیات بدهی ۲۵ میلیاردی پسر فوتبالیست مشهور بابت خرید ترهینی برنج از دولت و به مزایده گذاشتن ویلای این بدهکار را تشریح کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی جزئیات بدهی ۲۵ میلیاردی پسر فوتبالیست مشهور بابت خرید ترهینی برنج از دولت و به مزایده گذاشتن ویلای این بدهکار را تشریح کرد.

طی سال جاری پرونده بدهی ۲۵ میلیاردی پسر فوتبالیست مشهور و اسبق تیم ملی در رسانه‌ها مطرح شد که این چهره فوتبالی از دولت و وزارت جهاد کشاورزی در سال ۱۳۹۳ حدود ۲۵ میلیارد تومان برنج به صورت ترهینی و از طریق به رهن گذاشتن ویلای خود در لواسان خریداری کرده و فروخته بود اما همچنان پول دولت را بابت خرید و فروش این برنج‌ها پرداخت نکرده است.

علی قنبری، مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی در این باره به ایسنا، گفت: در دولت گذشته برنج مانند دیگر محصولات کشاورزی به دلیل آنکه واردات آن در اختیار وزارت جهاد کشاورزی نبود، بدون توجه به نیاز و احتساب تولید داخلی وارد شد اما با توجه به وجود مازاد بیش از حد آن تصمیم گرفته شد که براساس قانون بودجه سال ۱۳۹۳ این محموله‌ها را با انتشار فراخوانی به صورت ترهینی به متقاضیان بفروشیم و براین اساس هر متقاضی ملکی را برای خرید این برنج‌ها به رهن گذاشت.

وی افزود: براین اساس به اندازه ۷۰ درصد ارزش واقعی ملک به رهن گذاشته شده به آنها برنج فروختیم و در این میان عده‌ای به وعده‌شان عمل کردند و عده‌ای دیگر علی‌رغم فروش محصول، هنوز بهای آن را به دولت پرداخت نکرده‌اند و علت آن را نداشتن نقدینگی برای تامین اعتبار آن اعلام کردند. به همین دلیل ملک به رهن گذاشته پسر این فوتبالیست معروف را به همراه دیگر بدهکاران به اجرا گذاشتیم و در حال مزایده و فروش آن برای تامین مطالبات دولت هستیم.

هیچ برنج تاریخ مصرف گذشته و آلوده‌ای وجود ندارد


معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: هیچ برنج تاریخ مصرف گذشته و آلوده‌ای وجود ندارد، چرا که همه این محموله‌ها با تایید دستگاه‌های نظارتی مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو به کشور وارد می‌شوند.

قنبری اظهار کرد: تاریخ مصرف بهینه برنج دو سال است که البته اگر در شرایط مناسب نگهداری شود، قرص‌گذاری صورت گیرد و در معرض آلودگی نباشد می‌توان تا چهار سال برنج را قابل مصرف انسانی ذخیره کرد که در این صورت باید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو تست و آزمایش‌های متعددی روی محموله‌های برنج دوساله انجام دهند تا بتوانند برای تمدید تاریخ مصرف بهینه آن رای مثبت یا منفی را صادر کنند.

هم‌اکنون بیش از دو ماه از این اتفاق می گذرد اما علی‌رغم هشدارهای وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر به اجرا گذاشتن سند ملکی رهنی این فرد بدهکار، هنوز طلب دولت  پرداخت‌ نشده است و به گفته حسن عباسی معروفان - معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران - طی هفته گذشته ویلای پسر این فوتبالیست بدهکار واقع در لواسان که پیش از این سندش به عنوان تضمین به رهن دولت گذاشته شده بود، به مزایده گذاشته شد تا با فروش آن، طلب دولت از این محل پرداخت شود که البته مشخص نیست چرا تاکنون این ملک رهنی فروخته نشده یا دولت به عنوان طلب‌کار نتوانسته آن را به پول تبدیل کند.


:: بازدید از این مطلب : 1228
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
اگر قرار باشد به هر نوزاد تازه متولد شده در یک خانواده مرفه هم یارانه تعلق بگیرد، تعادل و عدالت در این طرح از بین می‌رود و هدف طرح بی‌معنی می‌شود. هدف طرح هدفمندی یارانه علاوه بر کنترل و کاهش مصرف عوامل انرژی، ارائه یارانه نقدی به قشر متوسط و ضعیف است.


آرمان نوشت: هدفمندی یارانه‌ها طرحی است که اجرای درست آن در سال‌های اخیر موضوع داغ محافل اقتصادی بوده‌ است. اینکه چه میزان درآمد از هدفمندی یارانه‌ها به دست دولت می‌رسد و این مبلغ چطور و در کجا هزینه می‌شود، سوال‌های همیشگی در نگاه به این طرح است که شبهه‌های فراوانی در رابطه با اقتصادی بودن این طرح ایجاد می‌کند.
 
محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در نشست علنی نوبت صبح دیروز مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه با اشاره به  موضوع هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: «آنچه شبهه ایجاد کرده بر این اساس است که حدود ۷۷ تا ۸۰ هزار میلیارد تومان از مردم بابت افزایش قیمت‌ها پول گرفته می‌شود، اما ۳۵ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به خانوارها پرداخت می‌شود و هفت هزارمیلیارد تومان نیز به عنوان مالیات برارزش افزوده پرداخت می‌شود، پس بقیه منابع کجاست.» در این زمینه آلبرت بغزیان، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه تهران، با «آرمان» به گفت‌وگو پرداخته است.

روز گذشته در مجلس ماده ای تصویب شد که دولت را مکلف می‌کند هر شش ماه گزارش کاملی از میزان درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها و نحوه هزینه کردن آن ارائه دهد. نظر شما در این مورد چیست؟ چگونه این هزینه‌ها محاسبه می‌شود؟

روند سختی برای محاسبه هزینه‌ها وجود دارد. با قطع شدن یارانه‌ها باید محاسبه شود که قبلا میزان مصرف چقدر بوده است و اکنون باید چقدر از این هدفمندی سود برد، که این معادله سختی دارد. این برنامه برای آن بود که از سود حاصل از قطع کردن یارانه، درآمدی به وجود بیاید که ۵۰ درصد آن به صورت نقدی به مصرف کننده برسد، ۳۰ درصد به صورت نقدی و غیر نقدی در بخش تولید استفاده شود و ۲۹ درصد به خزانه عمومی اختصاص یابد که در کل همه این هزینه برای مصرف کننده است، اما در ارائه هزینه باید اقتصادی عمل شود.
 
اما اکنون تقریبا فقط پرداخت به مصرف کننده را می‌بینیم و در پرداخت یارانه به تولید کننده‌ها هیچ ساز و کار مشخصی وجود ندارد. یارانه فعلا به افرادی پرداخت می‌شود که بسیاری از آنها نیازمند به آن نیستند. دولت می‌توانست این یارانه را حذف کند، اما به دلایل غیر قابل توجیه این کار انجام نمی‌گیرد، چون دولت به دارایی افراد ورود نمی‌کند که بتواند با اطلاع از میزان دارایی افراد به درستی یارانه قشر مرفه را حذف کند.

اما بخشی از مردم هستند که یارانه آنها قطع شده است. این بر اساس چه اطلاعاتی صورت گرفته است؟

این افراد به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند. چیزی نبوده که ما بگوییم بر اساس یک معیار درآمدی مشخص، مثل دارایی یا گردش حساب بانکی، این افراد انتخاب شدند. این عده یا به صورت تصادفی از گروه دریافت کننده یارانه حذف شده‌اند یا به صورت داوطلبانه از گرفتن یارانه انصراف داده‌اند. من خودم یارانه خودم را حذف کرده‌ام، با این امید که این هزینه به فرد مستحق یارانه پرداخت شود. ما با رشد جمعیت مواجه هستیم. این رشد جمعیت در خانواده‌های پر درآمد و مرفه هم وجود دارد.
 
اگر قرار باشد به هر نوزاد تازه متولد شده در یک خانواده مرفه هم یارانه تعلق بگیرد، تعادل و عدالت در این طرح از بین می‌رود و هدف طرح بی‌معنی می‌شود. هدف طرح هدفمندی یارانه علاوه بر کنترل و کاهش مصرف عوامل انرژی، ارائه یارانه نقدی به قشر متوسط و ضعیف است. با این نوع از پرداخت به تمام افراد بدون درنظر گرفتن درآمدشان، ما از هدف این طرح دور شده‌ایم. ضمن اینکه این مبلغ عددی نیست که پرداخت آن به مصرف کننده کمکی بکند، عددی بسیار ناچیز است که برای بعضی از افراد شاید فقط در حد خرید شارژ کافی باشد.

با این وجود فکر می‌کنید که هدفمندی یارانه‌ها، طرحی مبتنی بر علم اقتصاد و به نفع اقتصاد عمومی کشور است؟

مسلم است که خود طرح هدفمندی حرکتی صحیح بوده است. به هر حال دهک‌های بالا در جامعه از منابع با هر قیمتی استفاده می‌کنند و دهک‌های پایین هم از تفویض یارانه با پرداخت نقدی قیمت آن. اگر تورمی رخ نمی‌داد این افراد از این سیستم تفویض استفاده می‌کردند که البته به طور مستقیم نبود. ولی اکنون با افزایش قیمت‌ها، این عدد پرداختی جای یارانه هم عددی نیست که نسبت به پنج یا شش سال پیش قدرت خرید بالایی داشته باشد و به سود مردم باشد. پس متاسفانه طرح هدفمندی یارانه‌ها امروز نمی‌تواند آن هدف اصلی خود را که گسترش عدالت اجتماعی بود، محقق سازد، مگر اینکه ساز و کار جدیدی برای اجرای آن و شناسایی مشمولان دریافت نقدی یارانه در نظر گرفته شود.

به نظر شما بهتر نیست تمام درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها، جای پرداخت نقدی، در بخش‌های تولیدی یا خدماتی هزینه شود؟

این شیوه برای مصرف درآمد، کار پیچیده‌ای است. رساندن هزینه به تولید کننده بسیار سخت‌تر است تا پرداخت مبلغ نقدی به مصرف کننده. چون به هر خانوار بر اساس اینکه مصرف کننده است یارانه تعلق می‌گیرد، اما شناسایی تولید کننده و برآورد اینکه به چه میزانی مستحق دریافت کمک است کار دشواری است. مثلا هر تولید کننده به چه صورت و در چه سطحی مشغول به تولید است؟ کارگاه دارد یا کارخانه؟ تجهیزات و ضروریاتش چیست؟ به این تولید کنندگان از طریق پرداخت کمک هزینه‌های ‍پژوهشی، تحقیق و توسعه، ارائه انواع امتیازات برای صادرات، یا پرداخت هزینه‌هایی برای انرژی مصرفی در مکان‌های تولیدی، می‌توان کمک کرد. در طرح هدفمندی یارانه‌ها برنامه ای نبود تا مشخص کند چگونه باید به بخش تولید کمک کرد، تنها این بند آمده که باید ۳۰ درصد از مبلغ صرفه جویی در مصرف منابع انرژی، به بخش تولید برسد.
 
اصلا مشخص نیست که این مبلغ صرفه جویی چقدر است. همان‌طور که گفتم محاسبه عدد برای پرداخت به واحدهای تولیدی سخت است. ولی وقتی تعداد جمعیت را داریم و مبلغ درآمد هدفمندی یارانه مشخص باشد، پیدا کردن عددی برای پرداخت سهم هر نفر آسان و مشخص است. اما اینکه این مبلغ همان مبلغی است که ما صرفه جویی کرده‌ایم و یارانه‌اش را دریافت می‌کنیم، به نظر من منطقی نیست. چون بیشتر از این عدد صرفه جویی صورت گرفته‌ ولی مبلغ آن هدفمند توزیع نشده است.

فکر می‌کنید با تصویب مجلس برای دریافت گزارش درآمد و هزینه‌های هدفمندی یارانه از سوی دولت، این مبالغ به صورت دقیقی محاسبه خواهد شد و شفافیت در این مبحث تحقق می‌یابد؟

بله دقیقا. پاسخگو بودن دولت به این امر کمک می‌کند که شیوه محاسبه و توزیع درآمد و هزینه‌ها مشخص و منظم و بهتر شود. دولت باید برای شناسایی افراد هم برنامه‌ای داشته باشد، نه اینکه آن را به فراموشی بسپارد و تنها از طریق انصراف داوطلبانه افراد، اقدام به حذف یارانه آنها کند. گزارش و پاسخگویی دولت حتما گام درستی خواهد بود. ضمن آنکه وقتی دولت نمی‌تواند به خودش پاسخگو باشد، وجود نظارت یک نهاد مثل مجلس برای نظم و درستی کار مفید خواهد بود.



:: بازدید از این مطلب : 1243
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()
نوشته شده توسط : ali
دادستان کل کشور گفت: حقیقت این است که فساد آنقدر گسترده نیست که ما را دچار وحشت کند، اما همان قدری هم که مطمئن باشیم واقعی است سم مهلک است.

حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری در صبحانه کاری با اعضای اتاق بازرگانی، اعضای این اتاق را یکی از ارکان‌های رشد و توسعه کشور عنوان کرد و افزود: با توجه به مسئولیتی که دارم با تمام توان در خدمت رشد شرایط اقتصادی کشور و به ویژه اقتصاد مقاومتی خواهیم بود.

وی گفت: اگر حتی حلقه اقتصاد مقاومتی مقداری هم نازک و باریک باشد، آمادگی دارم که این حلقه را تقویت کرده و بر اساس موازین شرعی و قانونی هر کمکی که از دستم برآید انجام دهم و با توجه به وظایف قانونی کوتاه نخواهم آمد.

دادستان کل کشور در ادامه گفت: امام صادق (ع) در حدیثی می فرمایند از جمله مواردی که منجر به بقای اسلام می شود این است که اموال و اقتصاد در دست کسانی باشد که راه صحیح استفاده از آن را بشناسند و دانش اقتصادی داشته باشند و برای کارهای نیک و سودمند استفاده کنند.

منتظری خاطرنشان کرد: نقش اقتصاد در کشور نقش بقا و فنا است؛ اگر کشور یک اقتصاد پویا و مبتنی بر دانش اقتصادی داشته باشد حیات و زندگی‌اش قطعی است و اگر اقتصاد در دست افراد نا آشنا به مسایل اقتصادی باشد، قطعا جامعه رو به نابودی می رود.

دادستان کل کشور بر ضرورت آسیب شناسی مسایل اقتصادی از سوی اعضای اتاق تاکید کرد و گفت: باید سخن امیرالمومنین (ع) را آویزه گوش خود کنید؛ امیرالمومنین حدیث معروف دارد که مربوط به شما بازاری ها و بازرگانان است. امیرالمومنین به بازاریان فرمود قبل از اینکه بخواهید وارد تجارت شوید علم و فقه تجارت را بیاموزید. بسیاری از مشکلات بازار عدم شناخت علم و فقه تجارت است.

منتظری ادامه داد: در همین جا به معاون اقتصادی دادستان ماموریت می دهم تا کمیته ای را تشکیل دهد. این کمیته باید دو کار انجام دهد. نخست تعامل با اتاق بازرگانی و دیگری چون در خود دادستانی تشکیل می شود باید نظارت بر مشکلات استان‌ها هم داشته باشد. موضوع مشاوره هم که مطرح کردند باید بابش را بگشاییم؛ استقلال قاضی منافاتی با مشورت ندارد.

وی گفت: ما در محافل گوناگون از افراد مختلف و مسئولان مساله مبارزه با فساد را می شنویم. حقیقت این است که فساد آنقدر گسترده نیست که مارا دچار وحشت کند، اما همان قدری هم که مطمئن باشیم واقعی است سم مهلک است. بخش عمده فساد ناشی از عملکرد خود ماست. همین جا با خود پیمان ببندید هر جا فسادی دیدید به دادستانی گزارش دهید، برای هرکسی باشد پیگیری خواهم کرد.



:: بازدید از این مطلب : 1222
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 فروردين 1391 | نظرات ()